top of page
Zoeken

Coronavirus - Ook commerciële radiozenders steunen Vlaamse artiesten

Ook de commerciële radiozenders steunen de Vlaamse artiesten die in de coronacrisis harde tijden beleven. Dat blijkt uit een korte rondvraag bij de zenders van DPG Media en Mediahuis-SBS België.

De VRT liet eerder vrijdag weten extra aandacht te besteden aan de Vlaamse muziek. Door de coronacrisis ving de openbare omroep immers noodkreten op van de Vlaamse muzieksector. "Vooral de gevolgen van het compleet stilvallen van het livecircuit is ongezien: alle optredens worden afgelast terwijl dat een onontbeerlijke inkomstenbron is voor heel veel artiesten", zei algemeen muziekcoördinator Gerrit Kerremans.

De luisteraars van de radiozenders van DPG Media, Q-Music, Joe en Willy kunnen mee de muziek kiezen, zoals in stemmingen voor tops of verzoekjes. De dj's worden gestimuleerd om zoveel mogelijk te kiezen voor #playlocal, om lokale artiesten te draaien.

Radiozender Willy brengt op woensdag 1 april een hele dag "Belgian Music Matters": Willy-dj's Sofie Engelen en Annelies Orye draaien dan alleen muziek van eigen bodem.

Q-Music is gestart met "slaapwel-songs": lokale artiesten brengen net voor het slapengaan een rustig nummer van bij hem of haar thuis, met de expliciete vermelding van #playlocal. Joe brengt vanaf maandag 6 april de Album Top 500 en roept bij het stemmen op om te focussen op Belgische artiesten.

De commerciële zenders Nostalgie en NRJ namen vorige dinsdag al het initiatief om de Belgische artiesten extra te promoten door hen (nog) meer op te nemen in de playlist. Nostalgie doet dat onder de noemer #luisterlokaal, NRJ volgt de insteek #playlocal. "Door de rotatie van Belgische artiesten te verhogen, spreken we op die manier onze steun uit voor de muzieksector. Samen sterk in deze moeilijke tijden", luidt het.

(bron: belga)


Comments


bottom of page