cd&v: stop de werken aan Metro 3 en stel een intendant aan — jaren vertraging en miljarden euro’s aan meerkosten tonen dat het zo niet verder kan
- Benjamin Dalle
- 13 okt
- 4 minuten om te lezen

[ Metro 3 ] Het Rekenhof is vernietigend in zijn definitieve rapport over Metro 3. De audit bevestigt dat het project volledig ontspoord is — financieel, juridisch en bestuurlijk. Voor cd&v kan het zo niet verder: (1) verantwoordelijkheden moeten uitgezocht worden, (2) de pauzeknop moet ingedrukt worden voor de lopende werken, en (3) een onafhankelijke intendant moet aangesteld worden om aanbevelingen uit te voeren en het metrovraagstuk op te lossen. – Brussel, 10 oktober 2025
“Een onafhankelijke intendant moet
aangesteld worden om aanbevelingen uit te voeren
en het metrovraagstuk op te lossen.”
1. Geef volledige transparantie over de verantwoordelijkheden voor dit fiasco
Het Rekenhof stelde ernstige tekortkomingen vast in zowel het beheer van het project, als in de naleving van de overheidsopdrachtenregelgeving. Die tekortkomingen hebben nu al geleid tot aanzienlijke vertragingen en kostenoverschrijdingen.
Benjamin Dalle (cd&v): “De conclusies van het Rekenhof zijn vernietigend. Metro 3 is het resultaat van jarenlang wanbeheer en politieke blindheid.”
“De conclusies van het Rekenhof
zijn vernietigend. Metro 3 is
het resultaat van jarenlang
wanbeheer en politieke blindheid.”
Cd&v vraagt een grondige doorlichting van de operationele verantwoordelijken, waaronder de MIVB. “De audit maakt duidelijk dat de operator essentiële informatie voor de audit niet deelde met het Rekenhof, dat er structurele fouten zitten in het projectbeheer, en dat de regels voor overheidsopdrachten niet systematisch zijn gevolgd.” stelt Dalle.
Daarnaast is er de politieke verantwoordelijkheid. Cd&v vroeg gisteren al een spoeddebat in de Commissie Mobiliteit. De bevoegde minister moet rekenschap afleggen over dit verslag en over haar eigen rol in de opvolging. “We sluiten verdere stappen niet uit,” zegt Dalle, “maar stap voor stap. En dat begint met volledige openheid. Alle ontbrekende documenten en gegevens waar het Rekenhof geen toegang toe kreeg, moeten onmiddellijk op tafel komen. Verder moet er ook duidelijkheid komen over de verantwoordelijkheden van verschillende actoren en bevoegdheidsniveaus aangezien het project versnipperd en slecht gecoördineerd werd geleid.”
2. Stop de werken en verbeter de buurt rond het Zuidstation
Volgens cd&v is er slechts één logische conclusie na dit rapport: gewoon doordoen is geen optie meer. “Na dit glasherdere verslag van wanbeheer kan men niet gewoon verder doen alsof er niets aan de hand is. De cash drain naar het metro 3 – project met geleend geld moet zo snel mogelijk stoppen. En de MIVB kan niet doorgaan met de afbraak van het Zuidpaleis of andere onomkeerbare werken. Het vertrouwen is weg.” aldus Dalle.
Om het financieel verlies zoveel mogelijk te beperken, moeten de werken onmiddellijk op een verantwoorde manier worden stopgezet en mag de MIVB tot nader order geen nieuwe werken of aanbestedingen meer doen.
Dit is vooral een bitter pil voor de inwoners en handelaars van de getroffen wijken rond het Zuidstation. Zij hebben al veel te lang genoeg geleden onder de bouwwerken en de verloedering van hun buurt. De openbare ruimte in die buurt moet worden hersteld en verbeterd. Dit moet ook de start zijn van een breder masterplan voor de opwaardering van de buurt rond het Zuidstation.
3. Stel een intendant aan die de aanbevelingen van het Rekenhof integraal uitvoert en een toekomstplan uittekent
Het verslag van het Rekenhof bevat duidelijke aanbevelingen rond de strategische planning, het projectbeheer en de financiering van metro 3 en rond de coördinatie van het bredere mobiliteitsbeleid (p. 78-80). Deze aanbevelingen moeten integraal worden uitgevoerd.
“Vandaag is zwart op wit bewezen
dat de MIVB metro 3 niet meer
onder controle heeft, laat staan dat we kunnen
vertrouwen dat de organisatie
de aanbevelingen correct zal uitvoeren."
De belangrijkste aanbeveling gaat over metro 3 zelf. Het Rekenhof vraagt om de financiële haalbaarheid (met inbegrip van de financieringsvoorwaarden en het aanvaardbare break-evenpunt) van een metrolijn van Evere naar Vorst (traject Albert-Noord en traject Noord-Bordet) te herevalueren aan de hand van een beproefde kosten-batenmethode, waarbij de hele levenscyclus van het project in aanmerking wordt genomen en rekening wordt gehouden met de socio-economische impact en de milieu-impact.
Het Rekenhof heeft dus bedenkingen bij de kosten-baten en de meerwaarde van de metro 3. Voor cd&v zijn relevante vragen: Hoe verbeteren we het openbaar vervoer tussen het noorden en zuiden van Brussel? Is metro 3 daarvoor een kostenefficiënte en financierbare oplossing, of zijn er goede en meer betaalbare alternatieven?
Het Rekenhof merkt in zijn verslag ook op dat er een gebrek aan centralisatie en structurering van de dossiers is, waardoor niemand een globaal overzicht heeft op de voortgang van het project. Bovendien is het vertrouwen in de MIVB om dit dossier te coördineren weg.
Daarom vraagt cd&v de aanstelling van een intendant die verantwoordelijk is voor de coördinatie van de integrale uitvoering van de aanbevelingen van het Rekenhof. De intendant wordt ermee belast een nieuw toekomstplan uit te tekenen en de coördinatie tussen alle betrokkenen te verbeteren.
“Vandaag is zwart op wit bewezen dat de MIVB metro 3 niet meer onder controle heeft, laat staan dat we kunnen vertrouwen dat de organisatie de aanbevelingen correct zal uitvoeren. We hebben nood aan een onafhankelijke procesmanager die orde op zaken stelt, het vertrouwen herstelt en het geheel onafhankelijk coördineert. Die intendant moet ook een toekomstplan uittekenen voor het verbeteren van het openbaar vervoer tussen het noorden en zuiden van de stad en de vraag oplossen of de metro daar nog een plaats in heeft,” zo besluit Dalle.










Opmerkingen