top of page
Zoeken

Een nieuwe thuis voor Growfunding in het hart van de stad

Bijgewerkt op: 8 mei 2023

Crowdfundingplatform Growfunding heeft een nieuwe thuis. De vzw opende zaterdag officieel haar nieuwe pand, House of Growfunding genaamd. Zo verhuist Growfunding van Allée du Kaai naar hartje Brussel, op de Anspachlaan.




Growfunding is sinds 2013 een Brussels platform voor civic crowdfunding, ter ondersteuning van projecten voor sociale en maatschappelijke verandering. Sinds 2021 is vzw Growfunding officieel erkend als sociaal-cultureel volwassenenwerk.


Een op en top Brussels project als Growfunding hoort thuis in het kloppend hart van de stad. De organisatie had sinds 2016 telkens kantoorruimtes in projecten met een tijdelijke invulling, in samenwerking met Toestand vzw. De snelle groei van Growfunding vergrootte de nood aan een permanente, Brussels verankerde, uitvalsbasis. En die vond de organisatie op de hoek van de Anspachlaan en het Olivetenhof, pal in de voetgangerszone. Het pand is eigendom van de Vereniging Der Parochiale Werken van Brussel-Centrum en staat sinds 2020 leeg. Het Growfunding-team ging aan de slag met recuperatiemateriaal om een fijne, gezellige bureau- en eventruimte te bouwen. De volledige renovatie van het gebouw vindt plaats in 2023 en 2024.


House of Growfunding is een nieuwe, gezellige plek voor en door sociale projecten, Dankzij dit nieuwe pand kan Growfunding ook meer inzetten op het offline, participatieve aspect van een crowdfundingcampagne – denk maar aan benefietevenementen. (Voormalige) Growfunding-projecten, Brusselse stadsprojecten en externen kunnen van de plek gebruiken maken voor tal van activiteiten: debatten, filmscreenings, tweedehandskledingverkopen, een feest waar jonge Brusselse DJ’s podiumervaring kunnen opdoen, …. Zo kunnen de projecten events organiseren ten voordele van hun campagne en werken aan hun organisatorische en communicatieve vaardigheden. Bovendien komt alle winst die aan de bar gegenereerd wordt, terecht in een fonds waarmee Brusselse Growfunding-campagnes gecofinancierd worden. Dat geeft Growfunding een mooie hefboom om het doelbedrag te halen, voor bijvoorbeeld jongerenprojecten of projecten met een meer precaire doelgroep.


Boven deze fameuze eventlocatie stampte Growfunding een co-workingspace uit de grond. House of Growfunding is ondertussen dus ook de nieuwe thuis van gedreven Brusselse organisaties, zoals Pool is Cool, Urban Product, échos en Curieus. Zo wordt House of Growfunding nog meer een stimulerende plek van co-creatie. Op het gelijkvloers komt ‘Carte Blanche’, een laagdrempelige, open en gedeelde ruimte waar individuele burgers, collectieven en sociale organisaties letterlijk ‘carte blanche’ krijgen om samen de stad te maken of stadsprojecten te ondersteunen. Daarmee speelt de infrastructuur ook in op de nood in Brussel centrum naar informele plekken om kleinschalige events te organiseren door particulieren


De totale kost van de verbouwing bedraagt 356.669,11 euro. De Vlaamse overheid investeert bijna 250.000 euro in dit project.


Frederik Lamote, Managing Director van Growfunding: “Het unieke aan deze plek is dat de winst van de bar gedoneerd wordt aan Brusselse growfunding-campagnes. Iedereen is hier welkom om een feestje te organiseren ten voordele van Brussel”


Vlaams minister van Brussel Benjamin Dalle: “Ik zie dit ‘House of Growfunding’ als een centrale spil in Brussel voor experimenten en vindingrijke projecten. Dit huis zal echt tot leven komen. Bovendien is het een plek waar diverse waardevolle Brusselse organisaties met elkaar zullen samenwerken. Dat kan ik alleen maar aanmoedigen.

bottom of page