Zoeken

Karrewiet vanaf midden maart ook op TikTok

Karrewiet (VRT) zal vanaf half maart drie keer per week een TikTok video aanbieden, dat heeft Vlaams minister van Media, Benjamin Dalle, aangekondigd in de commissie Media van het Vlaams Parlement. Karrewiet wil op die manier zoveel mogelijk Vlaamse kinderen met nieuws en duiding bereiken en speelt daarmee ook in op het veranderend mediagebruik van kinderen.


Op vraag van Vlaams Parlementslid Freya Perdaens (N-VA), gaf minister Dalle vandaag toelichting in het Vlaams Parlement bij de strategie van de VRT om meer kinderen en jongeren te bereiken met het nieuwsaanbod. De minister wees daarbij vooral naar de nieuwe beheersovereenkomst van de VRT, dat begin dit jaar in werking trad. Daarin worden er duidelijke engagementen opgenomen, zo wil de VRT in de toekomst om 65% van de doelgroep 16- tot 24-jarigen bereiken met haar informatieaanbod. Om dit te bereiken zet de VRT meer dan ooit in op het ontwikkelen van een digitaal aanbod dat aansluit bij het veranderd mediagebruik van onze kinderen en jongeren. De VRT wil in de toekomst aanwezig zijn op platformen waar minstens 10% van de kinderen en jongeren (12-24-jarigen) op weekbasis gebruik van maken.

Een eerste concrete toepassing van deze doelstelling komt er midden maart: dan zal Karrewiet elke week drie video’s posten op het platform TikTok. “Het platform is de voorbije 2 jaar uitgegroeid tot hét grootste mediaplatform bij kinderen,” aldus Katrien Van der Slycken, Chef Jong-redactie VRTNWS. “We zien dat het instagramkanaal voor tieners, NWS NWS NWS bijzonder populair is en met 2,4 miljoen interacties in korte tijd is uitgegroeid tot nummer 1 wat betreft Instagram-interacties van de Vlaamse nieuwsmedia. Ook de account van Karrewiet is bijzonder populair met meer dan 46.000 volgers. Wel zien we dat we stilaan de limieten bereiken want de groei stagneert, daarom kijken we ook naar andere platformen. De stap van Karrewiet naar TikTok is voor ons dus een evidentie.”

Karrewiet zal 3 keer per week een TikTokvideo posten. In de video’s zullen kinderen warm gemaakt worden voor nieuws, op de TikTokmanier gebracht en gehost door Jelle, Mariam of Amber. “We nemen de kinderen op TikTok ook mee achter de schermen. Hoe wordt nieuws gemaakt? Ook onderwerpen rond mediawijsheid én het vele fake news dat op TikTok zullen de revue passeren. Karrewiet zal op TikTok bovendien de reacties en vragen van kinderen modereren en opvolgen zodat we een veilige omgeving creëren waar ze met hun mening en vragen terechtkunnen,” aldus nog Van der Slycken.

Vlaams minister van Media, Benjamin Dalle is bijzonder tevreden met dit initiatief: “In deze snel veranderende digitale tijden is het bijzonder belangrijk om aanwezig te zijn op de platformen die populair zijn bij onze jeugd. VRT is hiermee als openbare omroep ook pionier, nog maar weinig nieuwsorganisaties zijn aanwezig op TikTok met nieuws op maat van kinderen en jongeren. Het is ook de nieuwe beheersovereenkomst in de praktijk: een meer digitale omroep met extra veel aandacht voor kinderen en jongeren. Ik ben ervan overtuigd dat dit een groot succes wordt en ik kijk uit naar de eerste filmpjes.”