top of page
Zoeken

Ketnet en MNM voorzien extra aanbod voor kinderen en jongeren tijdens paasvakantie

De VRT-merken Ketnet en MNM zetten tijdens de paasvakantie extra in op beweging, interactie en party. Kinderen en jongeren zitten door de coronacrisis meer binnen en hebben ook heel wat minder mogelijkheden. VRT speelt daarop in en brengt daarom heel wat acties en programma's voor en over kinderen en jongeren. Minister van Jeugd en Media, Benjamin Dalle, is bijzonder tevreden dat VRT vanuit haar maatschappelijke rol inzet op een aanbod op en naast het scherm. "Het zijn geen makkelijke tijden voor kinderen en jongeren. We mogen dat echt niet onderschatten. De openbare omroep wil er tijdens de paasvakantie nog meer voor hen zijn en vertaalt dat in een aangepaste programmatie die leuk én zinvol is voor de jongere generaties, van peuters tot pubers."


Ketnet


Ketnet wil kinderen helpen door in te spelen op hun behoefte aan ontspanning en interactie. De kinder- en jeugdzender wil het vakantiegevoel laten primeren en legt in deze verlengde paasvakantie dan ook de nadruk in haar aanbod op ontspanning, beweging, escapisme en humor.

Knutselen, zingen en op pad met Sarah & Ridder Muis










De allerkleinsten kunnen terecht bij Ketnet Junior. Met 'Sarah knutselt' en 'Sarah zingt' kunnen peuters en kleuters creatief aan de slag. Er zijn ook nieuwe luistertochten van 'Ridder Muis' die kinderen meeneemt naar de middeleeuwen en leuke, grappige en onverwachte weetjes meegeeft.


De KetnetBand en Zita Wauters swingen de vakantie in










Zita Wauters verrast elke woensdag van de paasvakantie met nieuwe afleveringen van ‘Zita Zieta Zitten’. En morgen (vrijdag 2 april) kunnen Ketnetters van thuis uit genieten van een live concert van De KetnetBand. Via de Ketnet-app kunnen ze de bandleden ook bestoken met vragen en dansmoves.


Parkouren met Hoodie, Zweten met Zeger, films en sprookjes










De spannende reeks 'Hoodie' loopt door tijdens de paasvakantie met gloednieuwe afleveringen. Bovendien kunnen lagereschoolkinderen via tutorials van Hoodie zelf leren om te parkouren. ‘Zweten met Zeger’ wil kinderen dan weer aanzetten om te bewegen en kinderen kunnen dansjes oefenen met de dancetutorials van '#LikeMe' en leren boksen met de box battles van 'Campus 12'.


Ketnet Cinema










Elke dag biedt Ketnet bovendien een nieuwe film aan in Ketnet Cinema, zowel op tv als online.


De programma’s worden bij Ketnet bovendien steeds met elkaar verbonden via de wrappers die interactief aan de slag gaan met kinderen. Het is een rechtstreekse manier om kinderen te inspireren tot actie en creativiteit. De wrappers, die voor kinderen als grote broers en zussen zijn, spelen elke dag via stories in de app en wraps op televisie in op de paasvakantie. Ze geven tips en vragen de kinderen hoe ze hun vakantie zo leuk mogelijk maken.


MNM


MNM zet enkele acties op die tieners en jongeren alternatieven aanreiken. Zij hebben echt nood aan een compagnon die aandacht heeft voor wat hun bezighoudt.


Bekende en onbekende jongeren in podcast- en videoreeksen


In de nieuwe podcastreeks 'Het zelfportret' onderzoekt Laura Govaerts hoe tevreden bekende en onbekende jongeren zijn over hun uiterlijk. Ze zeggen openlijk hun gedacht over hoe ze naar zichzelf kijken. Onder meer Jonatan Medart, Shania Gooris, Nora Dari, Anouck Luyten en Regi praten over hun gezicht, lichaam, onzekerheden en dat lichaamsdeel waar ze trots op zijn.


Nieuw zijn ook extra video’s in de reeks 'De eerste keer'. Daarin ontdekken jongeren iets wat ze nooit eerder meemaakten. Dorianne Aussems, DJ van Generation M is het gezicht van de reeks. Tijdens de paasvakantie komen er video’s over de eerste keer make-up, de eerste keer een SOA en de eerste keer mediteren.


De Teens


De tweede week van de paasvakantie komt MNM met muziekweek de ‘Teens’. De Teens dompelt je onder in het muzikale decennium van 2010 tot 2020. Toen veroverden sterren als Justin Bieber, Dua Lipa, Stromae, Taylor Swift en One Direction de wereld. Via de MNM app kunnen jongeren hun favoriete songs uit de Teens doorsturen, op MNM hoor je de hele week lang de Tien Minuten Teens van de MNM-luisteraars.


The Masked Party


De voorbije weken organiseerde MNM ‘Hoewist?’-sessies voor jongeren. Daarbij werd vooral gepraat, gedebatteerd en van gedachten gewisseld over verschillende thema’s uit de leefwereld van de jongeren, zoals mentale weerbaarheid en het (afstands)onderwijs in corona-tijden. Aan het einde van de paasvakantie wordt als sluitstuk een digitaal evenement georganiseerd, ‘The Masked Party’.


Dit digitale event is een project van Hotel Hungaria, dat inging op een oproep van Departement Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, en MNM is mediapartner. Het is een technologisch verbluffend digitaal evenement. The Masked Party wordt een topfeest met leuke artiesten waarop alle jongeren welkom zijn.


Vlaams minister van Jeugd en Media, Benjamin Dalle: "Niet alleen tijdens de eerste lockdown, maar ook tijdens de zomervakantie en nu opnieuw tijdens deze verlengde paasvakantie neemt de VRT haar rol op in deze bijzondere tijden. Een publieke omroep die informeert, inspireert en verbindt."

bottom of page