De Vlaamse regering trekt 100.000 euro steun uit voor de Vlaamse gamesector om de coronaperiode te overbruggen, dat kondigt Vlaams minister van Media, Benjamin Dalle, aan naar aanleiding van de lancering van de nieuwe spelconsole PlayStation 5. “Vlaanderen heeft een bloeiende en innovatieve gamesector. De komst van een nieuw platform zorgt voor nieuwe technologische toepassingen en kansen. Het is belangrijk dat we investeren in onze gamebedrijven,” aldus Dalle.
Vandaag ligt de nieuwe spelconsole van technologiebedrijf Sony in de winkel: de PlayStation 5. Vorige week lanceerde ook Microsoft twee nieuwe consoles: de Xbox Series X en S. De start van een nieuwe generatie dus, voor veel gamers een belangrijk moment. Het is opnieuw een belangrijke mijlpaal voor de gamesector wereldwijd. “Zo’n nieuwe console heeft heel wat nieuwe toepassingen,” aldus Benjamin Dalle. “De nieuwste generatie consoles betekent een sterke vooruitgang qua hardware en biedt een unieke game-ervaring aan de spelers. De consoles worden ook steeds krachtiger en dit zorgt voor nog realistischere videogames en extra mogelijkheden: zo zit er wellicht een sterke push richting Virtual Reality voor consoles aan te komen.”
Voor Vlaamse bedrijven biedt dit belangrijke kansen. In 2018 waren er ongeveer 65 gamebedrijven gevestigd in Vlaanderen, dat is ongeveer 70% van alle gamebedrijven in België. De sector is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijke economische speler, niet alleen in ons land maar ook wereldwijd.
“Onze lokale bedrijven gooien grote ogen op het vlak van originaliteit en innovatie, met name Virtual Reality,” aldus David Verbruggen, woordvoerder van de Vlaams/Belgische videogame sector. “We hebben ook een heel divers aanbod. Ongeveer een derde van de ontwikkelde games in 2018 viel onder de noemer serious gaming: games die niet zuiver entertainment zijn maar ook een sociale of culturele boodschap uitdragen of gebruikt worden in het onderwijs.”
Games in tijden van corona
De gamesector kende een serieuze boost tijdens de verschillende lockdowns. Zowel de verkoop van games als de gemiddelde gametijd stegen significant. Tijdens de eerste lockdown steeg de speeltijd in Europa met zo’n 1,5u per week om vanaf de versoepelingen opnieuw naar normale niveau’s te zakken. Gamen is voor veel jongeren een manier om met elkaar in contact te blijven. Online multiplayer games zijn dan ook enorm populair, ook in gezinsverband. Internationaal onderzoek toont aan dat ouders tijdens de pandemie steeds vaker met hun kinderen gingen gamen.
“Games bieden tijdens deze moeilijke periode ook een uitlaatklep voor jongeren,” aldus minister Dalle. “Kinderen en jongeren hebben het bijzonder moeilijk nu er veel minder activiteiten in groep kunnen doorgaan. Gaming bevordert de interactie met elkaar, het geeft hen een gevoel van controle terwijl zo’n gevoel bij veel jongeren ontbreekt tijdens de pandemie.”
Het blijft natuurlijk belangrijk niet in overdaad te vervallen. Ouders kunnen voor tips en advies rond het gamegedrag van hun kinderen terecht op www.speelhetslim.be, een initiatief van de ganse Belgische videogamesector waaronder FLEGA en BEA Interactive met onder meer de steun van het Vlaams kenniscentrum Mediawijs.
Extra financiële steun
Ook de gamesector wordt ernstig getroffen door de pandemie. Daarom voorziet de Vlaamse overheid extra economische steun. Er wordt een bedrag van 100.000 EUR uitgetrokken. Daarnaast investeert de Vlaamse overheid elk jaar ongeveer 1,5 miljoen euro via het Gamefonds van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) in sterke gameprojecten. In het kader van de relance wordt ook 15 miljoen euro extra voorzien voor de versterking van het VAF, ook voor het Gamefonds worden dus nieuwe middelen uitgetrokken.
De eerste Vlaamse games voor de next-gen consoles zijn alvast in de maak. Een mooi voorbeeld hiervan is Black Legend, een game die zich afspeelt in een fictieve stad in de 17de eeuw, die sterk geïnspireerd is door Vlaamse steden zoals Brugge en Gent. De ontwikkelaar Warcave ontving hiervoor reeds 284.000 EUR uit het Vlaamse Gamefonds.
Comentarios