De Vlaamse radiozenders doen het goed en kunnen positief terugblikken op afgelopen jaar. De VRT-zenders hadden in 2019 een dagelijks bereik van 3 miljoen luisteraars. Q-Music en Joe van DPG media hebben samen een dagelijks bereik van 1.3 miljoen luisteraars. "De radio is duidelijk nog steeds springlevend in Vlaanderen", zegt Benjamin Dalle, Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media.
De populairste radiozender in Vlaanderen blijft Radio 2, met een marktaandeel van 30,5 procent. Qmusic is opnieuw de tweede grootste radiozender met 12,4% marktaandeel. Studio Brussel houdt zijn marktaandeel stabiel op 10,6 procent en is de meest beluisterde radio op het werk. MNM en Joe komen uit op een marktaandeel van 9 procent. Radio 1 had in 2019 een marktaandeel van 8,1 procent en Klara haalt een marktaandeel van 1,9 procent.
Een grote stijger is Nostalgie, die op de specifieke doelgroep 35-54 jaar ruim 2 procentpunten steeg, van 6,3 procent naar 8,4 procent. NRJ Vlaanderen is sinds september 2018 in de ether en stijgt nu naar 30.950 dagelijkse luisteraars, tegenover 21.140 een paar maanden eerder. De nieuwe digitale rockradio van DPG media, Willy, kon sinds de oprichting in oktober 2019 zo'n 7.600 dagelijkse luisteraars bekoren.
Andere kleine radio's als Radio Minerva (dagelijks 57.180 luisteraars) het Nederlandstalige VBRO (47.790) en het op dansmuziek gefocuste TOPradio (50.540) behielden hun bereik.
Vlaams minister Benjamin Dalle is heel positief over de cijfers. "Dit bewijst nog maar eens dat de radio in Vlaanderen springlevend is", aldus Dalle. "Onze radiomakers doen het goed en dat kan ook de Vlamingen bekoren. We mogen trots zijn op ons radiolandschap."
Comments