Zoeken

Een ambitieus en onderbouwd mediabeleid in 2023

Bijgewerkt op: 16 nov.

Ik stel aan het einde van het jaar 2022 graag de kernpunten voor met betrekking tot mijn beleidsplannen binnen het domein Media voor het jaar 2023.



Meten is weten, ook bij een hedendaags en duidelijk mediabeleid. Daarom realiseer ik in 2023 de opstart van een Kenniscentrum Mediaonderzoek naar het voorbeeld van Kenniscentrum Cultuur- en Mediaparticipatie. Hiermee wil ik resultaten van onderzoek op vlak van media, mediagebruik en mediaparticipatie te bundelen. Na verwerking kunnen van daaruit de juiste aanbevelingen gedaan worden in functie van mediabeleid.

Een ander aandachtspunt voor 2023 in de categorie ‘meten is weten’, is het radiolandschap. Het laatste grote onderzoek rond het Vlaamse radiolandschap dateert van 2013. Ik trap een open deur in als ik zeg dat de wereld er vandaag wat anders uitziet. Ook op vlak van het medium radio. Het is belangrijk om mee te blijven met de tijd waarin we leven en nog beter: vooruit te kijken naar de tijd die komt. Daarom komt er in 2023 een nieuwe studie.


Regionaal nieuws is zeer populair bij de Vlaming. De kijkcijfers liggen hoog, alsook de appreciatie die aan programma’s op de regionale zenders gegeven wordt. Naast al het bovenlokale en internationale nieuws is het meer dan ooit nodig om Vlamingen nieuws uit de buurt te blijven aanbieden. Dat heeft uiteraard een positief effect op de sociale cohesie in onze samenleving. Ik voorzie in 2023 nieuwe samenwerkingsovereenkomsten met de omroepen.


In de eerste helft van 2024 zal België voorzitter zijn van de Raad van de EU. Meer nog: het is de Vlaamse Gemeenschap die het voorzitterschap opneemt voor de Raad Cultuur en Audiovisuele Zaken/Media. Het spreekt voor zich dat we dit voorzitterschap zeer zorgvuldig zullen voorbereiden, met de noodzakelijke bijkomende inzet van mensen en middelen.


Lees de volledige beleids- en begrotingstoelichting van Media voor 2023 hier.