Zoeken

Mediagenda, een offline agenda voor online tijden

Als leerkracht moet je veel onthouden. Héél veel. Daarnaast geef je als leerkracht je leerlingen ook een hoop informatie om te verwerken. Met de Mediagenda slaat Mediawijs twee vliegen in één klap: een praktische werkagenda voor leerkrachten boordevol lesideetjes om hun leerlingen mediawijzer te maken. Vlaams minister van Jeugd en Media, Benjamin Dalle: "Het leven van kinderen en jongeren speelt zich steeds vaker online af, zeker vandaag. Met de Mediagenda van hun leerkracht leren ze op een leuke manier bij over fake news, privacy of artificiële intelligentie."




Wat is mediawijsheid precies? Dat leerlingen alle nieuwste media gebruiken, dat is duidelijk, maar springen ze er verstandig mee om? Kunnen ze fake news van feiten onderscheiden, weten ze wanneer ze te maken hebben met AI, zijn ze zich bewust dat hun privacy soms op het spel staat? Media gebruiken en media begrijpen zijn twee heel verschillende zaken.


Met de Mediagenda krijg je als leerkracht een praktische werkagenda om het hele schooljaar lang alles te onthouden wat je lief is én je kan meteen aan de slag met allerlei lesideetjes om je leerlingen mediawijzer te maken. En dat zonder er een volledig lesuur voor uit te trekken, want in amper vijf of tien minuten heb je de hele klas al een (media-) wijze levensles bijgebracht. Deze offline agenda voor online tijden is een must-have voor iedere leerkracht in het lager of secundair onderwijs.


De Mediagenda geeft leerkrachten naast een handige werkagenda ook nog enkele handige extra’s:

- Een praktische maand- en weekplanner

- Mediawijze tussendoortjes

- Boeiende weetjes, cijfers en tools

- Ruimte om je eigen ideeën te noteren

- Info rond 12 belangrijke thema’s



Mediawijs, het Vlaams Kenniscentrum voor Mediawijsheid, deelt kennis en inspiratie met Vlaamse en Brusselse overheden, organisaties en burgers om hen digitaal sterker te maken. Bij Mediawijs willen ze iedereen bewust, kritisch en creatief met media en digitale technologie leren omgaan. Dat doen ze met campagnes, onderzoeken en vormingen. Daarnaast spelen ze ook een actieve rol in de visie- en beleidsontwikkeling over mediawijsheid en digitale inclusie in Vlaanderen, België en Europa.


“Mediagenda” is uitgegeven door Owl Press, de academische imprint van Borgerhoff & Lamberigts. Voor meer info https://www.borgerhoff-lamberigts.be