top of page
Zoeken

Mediaminister Dalle wil mediasector technologisch weerbaarder maken via projectoproep

Vanaf vandaag kunnen organisaties en bedrijven uit de brede mediasector een subsidieaanvraag voor de projectoproep Digitale Transformatie indienen. Deze oproep kadert in het relanceplan Vlaamse Veerkracht en heeft een totaalbudget van 11 miljoen euro. Op vrijdag 3 juni keurde de Vlaamse Regering het reglement goed. Ondernemingen uit de brede mediasector komen in aanmerking voor een projectsubsidie. Door de digitale transformatie van de mediasector te stimuleren, hoopt de Vlaamse Regering de technologische weerbaarheid en de economische leefbaarheid van het Vlaamse media-ecosysteem te versterken.


Vlaams minister van Media Benjamin Dalle onderstreept het belang van deze oproep: “We staan op een historisch moment voor de mediasector. Hoewel onze mediabedrijven behoren tot de top in Europa, worden we geconfronteerd met nieuwe spelers die het verdienmodel stevig onder druk zetten. Om leiderschap te blijven claimen en topcontent aan te bieden voor duizenden kijkers en luisteraars is het belangrijk onszelf te blijven heruitvinden. Met deze ambitieuze oproep willen we samen met de sector de juiste antwoorden formuleren.”


Mediaorganisaties, facilitaire mediabedrijven, productiehuizen, dienstenverdelers, mediatechnologiebedrijven en onderzoeksgroepen media kunnen tot uiterlijk 8 augustus 2022 om 23u59 een aanvraag indienen via KIOSK.


Mogelijke thema’s

Volgende thema's komen in aanmerking:

- verbeteren van de vindbaarheid en zichtbaarheid van Vlaamse mediacontent;

- slimme technologie en digitale tools om efficiëntie/kwaliteit van mediaproductie, opslag, distributie en waardecreatie te verhogen;

- mediaplatformen en tools van de toekomst (zoals vernieuwing in journalistiek en storytelling of innovatieve 5G-toepassingen).


Ontwikkelingsprojecten die de onderneming versterken

Deze oproep beoogt ontwikkelingsprojecten met een kort implementatietraject (2 tot 3 jaar) die een onderneming kunnen veranderen en versterken. De bedoeling is om op korte termijn effectieve toegevoegde waarde te creëren.

Binnen deze projectoproep worden 2 aparte projectlijnen opgezet:

- een projectlijn gericht op grootschalige projecten met minstens 4 relevante partners uit de brede mediasector;

- een projectlijn gericht op kleinschalige projecten minstens 2 relevante partners uit de brede mediasector.


bottom of page