top of page
Zoeken

Nieuws in de Klas leert jongeren kritisch omgaan met nieuws

Wat is betrouwbare informatie en wat is fake news? Het onderscheid is steeds moeilijker te maken, en daarom is het belangrijk om jongeren al vroeg mediawijs te maken. Zeker nu er verkiezingen voor de deur staan. Daarom lanceerde Vlaams minister van Media en Jeugd Benjamin Dalle donderdagochtend de nieuwste editie van Nieuws in de Klas. Dit project laat jongeren actief, kritisch en creatief met nieuws aan de slag gaan. In vergelijking met vorige jaren kiest Nieuws in de Klas steeds meer voor digitalisering: 48% van het budget gaat intussen al naar digitale pakketten.



Met Nieuws in de Klas krijgen leerkrachten een instrument in handen om kinderen en jongeren te leren over de betrouwbaarheid van nieuws. Leerkrachten vanaf de derde graad lager onderwijs tekenen met Nieuws in de Klas in voor een papieren en/of digitaal nieuwspakket in de klas. Een papieren nieuwspakket bestaat gedurende een week uit 21 kranten/magazines per dag, en een login voor de digitale kranten en magazines. Met een digitaal nieuwspakket krijgen leerkrachten een week lang toegang tot 7 krantenwebsites, Knack en Humo. Sinds twee jaar zit ook BRUZZ mee in pakket.


Digitalisering


Nieuws wordt steeds meer op digitale wijze geconsumeerd, en dat geldt des te meer voor jongeren. Daarom legt ook Nieuws in de Klas steeds meer de klemtoon op digitale content. Dit schooljaar schuift het aanbod verder in digitale richting. Vorig schooljaar ging 58% van het budget naar papieren pakketten en 42% naar digitale pakketten. Dit schooljaar stijgt het aandeel digitale pakketten naar 48%. Jongeren tussen 10 en 14 jaar krijgen nog de papieren versies van 7 krantentitels op hun bank, terwijl 15- tot 18-jarigen uitsluitend toegang hebben tot digitale krantentitels. Drie magazines zijn wel nog in papieren exemplaar beschikbaar.


Het Nieuws in de Klas-project bereikt momenteel 1 op 4 Vlaamse leerlingen. Nieuws in de Klas is een initiatief van Mediawijs, Vlaamse Nieuwsmedia, WE MEDIA, Media.21, VRTNWS en meemoo met steun van de Vlaamse Overheid. Vlaams minister van Jeugd en Media Benjamin Dalle trekt 1 miljoen euro uit voor dit project.


Verkiezingen


In 2024 staan er federale, regionale, Europese, lokale en provinciale verkiezingen op het programma. Het is belangrijk om jongeren tijdig wegwijs te maken in de talloze verkiezingsgerelateerde nieuwsberichten die naar hen toe komen. Daarom lanceren Mediawijs en VRT ook drie Eduboxen, die leerkrachten helpen om hun leerlingen meer te leren over de link tussen nieuws en politiek:


  • Politieke communicatie: Met de EDUbox “Overtuigen” leren leerlingen al doende hoe ze overtuigd worden, welke technieken daarvoor gebruikt worden en hoe dit zowel positief als negatief kan zijn.

  • Wereldbeeld – ideologie: Met de EDUbox “Ideologie” leren leerlingen over verschillende idealen en hoe die ons wereldbeeld bepalen. Die verschillende idealen kunnen leiden tot debat of conflict.

  • Politiek – weg van de stem: De EDUbox “Politiek” wil jongeren inzicht geven in hoe beslissingen tot stand komen. Hoe overtuig je mensen van je ideeën, hoe krijg je ze gerealiseerd? Welke stappen bestaan er om van een idee tot een beleid te komen?


Vlaams minister van Jeugd en Media, Benjamin Dalle: “Met een cruciaal verkiezingsjaar is het des te belangrijk om jongeren goed te leren omgaan met nieuws. Verschillende nieuwsmedia hebben een ‘factchecker’ in dienst, maar eigenlijk moet iedere jongere leren om zelf een factchecker te worden. De rol van de leerkrachten is hierin van levensbelang. Ik roep alle leerkrachten dan ook op om intensief met deze pakketten aan de slag te gaan en ze te integreren in hun lessen.”



Drie extra pakketten


Vorig jaar werd bovendien Nieuws in de Klas 2.0 gelanceerd, dat inzet op drie thema’s: Nieuwsmakers (over de rol van de journalist), Feitencheckers (wat is betrouwbare informatie en wat niet?) en Opiniemakers (klemtoonop actief burgerschap, kritisch denken en omgaan met meningsverschillen en polarisatie). Ook dit jaar kunnen leerkrachten opnieuw met deze pakketten aan de slag. De inhoud ervan werd licht bijgeschaafd na de feedback van de vorige jaargang. Uit een eerste bevraging is bovendien gebleken dat de vaardigheden van de jongeren rond deze drie thema’s na het gebruik van de lespakketten zijn gestegen.


De papieren en digitale pakketten, en de herwerkte versies van Nieuwsmakers, Feitencheckers en Opiniemakers, en de EDUboxen zijn vanaf deze week beschikbaar voor alle geïnteresseerde leerkrachten. Ze kunnen hiervoor een aanvraag indienen via nieuwsindeklas.be.

bottom of page