De crossmedialiteit van de Vlaamse media draait op volle toeren. Dat is één van de conclusies van het rapport 'Mediaconcentratie 2019' dat de Vlaamse Regulator voor de Media, of kortweg VRM, bekend maakte. "Onze media is in volle transitie, we zien dat alle mediavormen, zowel radio, televisie als geschreven pers, de kaart trekken van de digitalisering", zegt Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media, Benjamin Dalle. Met het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen’ brengt de VRM jaarlijks de Vlaamse mediasector in kaart, worden de belangrijkste evoluties beschreven en wordt de bestaande concentratie gemeten.
De voorbije jaren hebben de mediagroepen - denk aan VRT, Mediahuis, DPG Media, enzoverder - sterke posities ingenomen. Nu proberen ze die te valoriseren. De
crossmedialiteit draait dan ook op volle toeren. Dat wil zeggen dat inhoud volop gedeeld wordt over de verschillende merken binnen een eigen mediagroep. Opvallend daarbij is dat de VTMNieuws-website is verdwenen en alle video's van VTM nu te bekijken zijn op de website van Het Laatste Nieuws.
Vroeger was er een sterke tendens tot samenwerking over de verschillende mediagroepen heen, zo blijkt uit het rapport. Nu gaan groepen elk hun eigen weg. Er is enkel nog samenwerking wanneer de buitenlandse bedreiging te groot lijkt. Zo kwam er een gemeenschappelijke radio-app voor de openbare en commerciële zenders. "We staan voor belangrijke uitdagingen van internationalisering en digitalisering", aldus minister Dalle. "Met elkaar concurreren binnen Vlaanderen is niet meer van deze tijd: de echte uitdagingen liggen internationaal. Ik wil er in mijn beleid werk van maken om de sectoren die transitie succesvol te laten nemen door overleg en samenwerking."
Voor de aggregatie van klassieke mediaproducten is 80 tot 100% van de markt in handen van slechts vijf mediagroepen: VRT, DPG Media, Mediahuis, Roularta en De Vijver Media.
Wat radio betreft blijven de VRT-zenders met het grootste marktaandeel hebben, zo staat in het rapport van VRM. En ook digitaal luisteren zit in de lift. Dit voornamelijk dankzij de groei van DAB+. In het Vlaamse televisielandschap lag dit jaar de focus van alle tv-spelers op het lanceren van nieuwe digitale producten. Voorbeelden zijn VRT NU, VTMGO, Proximus Pickx, Tadaam en Yugo.
Wat de geschreven pers betreft, verkopen kwaliteitskranten zoals De Tijd, De Standaard en De Morgen meer kranten dan vijf jaar geleden. Dit volledig dankzij de digitale verkoop. De populaire en regionale kranten slagen daar niet in. Zij bereiken wel veel mensen via hun website. Daarnaast nam afgelopen jaar ook de concentratie in de magazinemarkt duidelijk toe.
Lees het volledige rapport van VRM hier.
Comments