top of page
Zoeken

Seeds and Growth for Media ondersteunt startende mediabedrijven

VRT, MediaNet Vlaanderen en Thomas More bundelen hun krachten met het initiatief ‘Seeds and Growth for Media’. Met het initiatief willen ze jonge en startende mediabedrijven ondersteunen. Concreet zullen ze jaarlijks 18 start-ups begeleiden richting internationalisering. Vlaams minister van Innovatie, Jo Brouns en Vlaams minister van Media, Benjamin Dalle, voorzien een subsidie van 996.912 euro voor dit project.


Onze Vlaamse mediabedrijven behoren tot de internationale top. Toch ondervinden ook zij in toenemende mate de concurrentie van grote internationale mediaspelers en platformen. Om het hoofd boven water te kunnen houden, moet de sector verder digitaliseren en innoveren. In de praktijk blijkt dit moeilijk te realiseren.


Uit een bevraging van MediaNet Vlaanderen bij de belangrijke Vlaamse media-stakeholders kwamen verschillende oorzaken voor dit probleem naar voren:


- De grens tussen mediatechnologie en technologieën uit onder meer de IT-, marketing- en gaming sector vervaagt


- Tegelijkertijd is er onvoldoende kennis is bij jonge mediaprofessionals over de technologische noden


- Er is onvoldoende instroom van nieuwe potentiële start-ups


- Vlaamse scale-ups missen coaching om internationaal door te stoten


VRT, MediaNet Vlaanderen en Thomas More bundelen nu de krachten om enerzijds via ecosysteemversterkende activiteiten en anderzijds via een incubatorprogramma een groeipad voor jonge en doorstartende mediabedrijven te organiseren.


Om deze uitdaging te realiseren wil Seeds and Growth for Media inzetten op 4 doelstellingen:

- Het in kaart brengen van noden vanuit de media- en audiovisuele sector;

- Het verhogen van de kennis en vaardigheden in digitale technologie binnen de mediasector;

- Technologische en creatieve innovaties uitwerken tot een concrete proof-of-concept;

- De beste ideeën laten doorgroeien door coaching en ondersteuning.


Het project Seeds and Growth for Media heeft als doel om jaarlijks 12 tech-start-ups en 6 content-start-ups individueel te begeleiden.


Naast een vast team van medewerkers vanuit VRT, MediaNet Vlaanderen en Thomas More, zal er binnen de VRT een oproep gedaan worden naar experten die ingezet worden voor de begeleiding en coaching van de bedrijven. Daarnaast komt er een adviesraad met vertegenwoordigers van de media- en audiovisuele bedrijven uit de Raad van Bestuur van MediaNet Vlaanderen (DPG Media, Mediahuis, Roularta, NEP, EMG, Telenet, CN Rood) en vertegenwoordigers van VLAIO en het departement CJM. Deze adviesraad zal minstens driemaal per jaar samenkomen om het project te evalueren en bij te sturen indien nodig.


Dit actieplan is een onderdeel van het Relanceplan ‘Vlaamse Veerkracht’ en zal lopen over een periode van 3,5 jaar.


Vlaams minister van Innovatie, Jo Brouns:


‘We zijn een absolute topregio voor innovatie. In allerlei sectoren behoort Vlaanderen tot de wereldtop als het gaat om de ontwikkeling en de toepassing van nieuwe technologische vooruitgang. Maar deze wereld staat nooit stil, en grenzen tussen sectoren die vroeger hard waren, vervagen vandaag meer en meer. Daarom slaan we de brug tussen de media- en gamesectoren. Zo ondersteunen we verschillende jonge ondernemingen om de meest geavanceerde technologieën op hun markt toe te passen.”


Vlaams minister van Media, Benjamin Dalle:


“De uitwisseling tussen de gamesector en de mediasector gebeurt vandaag onvoldoende. Dit project komt daaraan tegemoet. Dat is nodig om jonge mediaprofessionals te helpen om op een optimale manier met nieuwe technologieën te leren omgaan. Zo kunnen zowel start-ups als scale-ups zich op de kaart zetten met de meest innovatieve toepassingen.”

bottom of page