Ons kijkgedrag verandert, en die verschuiving komt door de streamingsdiensten zoals bijvoorbeeld Netflix en Disney+. Dat is een van de conclusies uit een doorlichting van het Vlaamse audiovisuele beleid door het Departement Cultuur, Jeugd en Media van de Vlaamse Overheid.
Aan de hand van interviews met verschillende belanghebbenden, beleidsdocumenten, data met betrekking tot de Vlaamse en internationale audiovisuele markt, rapporten en datasets maakten de Vlaamse Universiteit Brussel en Universiteit Antwerpen een doorlichting van het Vlaamse audiovisuele beleid. De belangrijkste trends en behoeften in de televisie-, stream-, film- en gamesector werden bekeken en geanalyseerd. Daarnaast gebeurde er ook een evaluatie van het Vlaams Audiovisueel Fonds, dat is een vzw die tot doel heeft om alle activiteiten op audiovisueel vlak in Vlaanderen te stimuleren en te ondersteunen.
De doorlichting bevestigt enkele algemene trends. Zoals het feit dat de komst van streamingdiensten en Video-on-demand-platformen voor een sterke verschuiving zorgen in het media-ecosysteem, dat die nieuwe vormen van kijkgedrag nog meer druk zetten op het lineair kijken en dat de concurrentie in Vlaanderen met streamingdiensten en video-on-demand-platformen druk zet op de financiering van lokale originele audiovisuele content.
Maar er is ook goed nieuws over de financiering; uit de doorlichting blijkt dat de Vlaamse productiesector de afgelopen jaren gebruik heeft gemaakt van verschillende belangrijke steunmaatregelen, Bovendien worden ook internationale investeringen steeds belangrijker voor lokale content, ondanks het feit dat deze investeringen nog maar een klein deel vormen van het volledige productiebudget.
De resultaten uit deze doorlichting zijn interessant voor verschillende toekomstige beleidsinitiatieven, zoals de beheersovereenkomst met het Vlaams Audiovisueel Fonds die voor het einde van het jaar moet worden afgesloten en de update van de stimuleringsregeling en de investeringsverplichting.
Lees de volledige rapport hier.
Comments