top of page
Zoeken

Brussel moet 10 versnellingen hoger voor meer elektrische voertuigen

Bijgewerkt op: 10 apr. 2019


Recent raakte bekend dat Vlaanderen eind vorig jaar 3.047 laadpunten telde voor elektrische wagens. Het Brussels hoofdstedelijk gewest telt vandaag slechts 4 publieke laadpalen voor elektrische wagens. “Het is bijna niet te geloven,” aldus Benjamin Dalle, lijsttrekker voor het Vlaams Parlement voor CD&V, “Iedereen heeft de mond vol van het terugdringen van fijnstof en het realiseren van klimaatdoelstellingen, maar op het terrein wordt te weinig gerealiseerd om die doelstellingen te halen. Hoe kunnen we mensen stimuleren te investeren in elektrische voertuigen als de infrastructuur niet aanwezig is? Politici hebben de plicht om in een stedelijke context de nodige publieke infrastructuur te voorzien.” Dalle pleit voor een ambitieuzer beleid en vindt dat Vlaanderen en Brussel beter moeten samenwerken om het aantal laadpalen drastisch te verhogen.


Brussel is vandaag niet klaar voor de elektrische omwenteling. De hoofdstad van Europa telt vandaag slechts 4 publieke laadpalen. Dat is 1 publieke laadpaal voor 123.280 auto’s. Nochtans zal het gebruik van elektrische voertuigen de komende jaren significant stijgen. In het federaal energy pact heeft België er zich toe verbonden om tegen 2030 ten minste 1 publieke laadpaal te hebben voor 10 elektrische wagens. Het toekomstplan van Brussel gaat uit van 100 publieke laadpalen. De Brusselse minister van mobiliteit beloofde nog voor de paasvakantie 20 nieuwe laadpalen, na een vraag van Brussels fractieleider van CD&V, Paul Delva. Volgens de gegevens beschikbaar via de officiële website, charge.brussels, bleef dit bij een aankondiging.

Hoe dan ook moet er meer ambitie zijn volgens Dalle: “Een stad als Brugge, met 10 keer minder inwoners, wil tegen 2020 60 nieuwe laadpalen realiseren en heeft er vandaag al drie keer meer als Brussel. Brussel zou moeten een koppositie innemen, vandaag bengelen we achteraan het Belgische en Europese peloton.”


Nochtans lukt het in andere steden in Europa wel. Amsterdam telt vandaag bijna 4.000 laadpalen. Dat is ongeveer 15 laadpalen per 1000 wagens. Ook Vlaanderen investeert volop in nieuwe laadpalen en heeft ambitieuze doelstellingen; tegen eind 2020 wil men daar 5000 publieke laadpunten hebben.


Dat Brussel zo weinig investeert in publieke laadpalen valt volgens Dalle moeilijk te begrijpen. “Publieke laadpunten zijn des te meer nodig in een stedelijke context. Mensen beschikken vaak niet over een eigen garage of parkeergelegenheid voor de deur. Daarenboven willen we de komende jaren het fijnstof drastisch terugdringen. Het is dan ook onbegrijpelijk dat we vandaag slechts 4 oplaadpunten hebben, niet eens in het centrum van de stad.”


Samenwerken met private sector


Brussel moet de handen in elkaar slaan met het bedrijfsleven om voldoende capaciteit te voorzien en ook die laadpunten integreren. Daarenboven moeten er eenvoudige formules komen om op de verschillende laadpunten op te laden. “Elektrische wagens worden stilaan betaalbaarder. Bij veel Brusselaars is er interesse in kleine en betaalbare elektrische voertuigen. Willen we dit stimuleren dan moet de infrastructuur aanwezig zijn. Enkel zo kunnen we effectief werk maken van meer propere lucht voor onze stad. Een absolute prioriteit,” aldus Brussels fractieleider Paul Delva.


Aanvragen door particulieren


Particulieren die een elektrische wagen willen aanschaffen, moeten ook vlot een laadpaal in hun buurt kunnen aanvragen. Dalle deed de proef op de som. Op de website van charge.brussels vond hij geen aanvraagformulier. Hij belde naar de daar vermelde telefoonnummers en werd doorverbonden met de alarmcentrale van SMC Security. Na wat navragen bleek dat zij de telefoon moeten opnemen voor Pitpoint. Het was niet mogelijk om een aanvraag in te dienen, maar Dalle’s gegevens werden genoteerd.


Wordt (misschien) vervolgd?


bottom of page