Zoeken

DAB+ bevestigt sterke groei van vorig jaar in nieuwe meting

Vandaag, maandag 15 november, start de Week van de Digitale Radio. Radio luisteren via DAB+ groeit al verschillende jaren op rij. Vorig jaar maakte dit tijdens de lockdown een grote sprong vooruit die nu wordt bevestigd. Zowat 41% van het totale luistervolume radio is nu digitaal, 19% luistert via DAB+. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het onderzoek naar digitaal luisteren, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos in opdracht van de Vlaamse Overheid.


Foto: Belga Image

De groei vinden we ook terug in de wagen. Vorig jaar was 26% van het luistervolume in de wagen digitaal. Dit jaar stijgt dit naar 34%. Dankzij de nieuwe EECC (European Electronic Communications Code) wetgeving die van januari dit jaar in voege is getreden, zit er nu in elke nieuw verkochte wagen een DAB+ radio.

Benjamin Dalle, Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media: “De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat veel mensen digitaal naar de radio zijn beginnen luisteren. Ik ben dan ook verheugd te zien dat na de enorme stijging van vorig jaar het digitaal luisteren blijft stijgen. Aangezien de toekomst van radioluisteren digitaal is, blijft de Vlaams Regering inzetten op digitaal radioluisteren in alle vormen, zoals DAB+ en streaming. Zo werden er dit jaar bijvoorbeeld extra middelen vrijgemaakt om de aanwezigheid van lokale radio’s op Radioplayer te ondersteunen en ben ik volop bezig met de uittekening van een digitaal frequentieplan met het oog op de uitrol van lokale DAB+. Om de FM-afschakeling te versnellen, zal er ook in het kader van de toekenning van de nieuwe erkenningen voor landelijke radio-omroepen aandacht besteed worden aan hun plannen met betrekking tot digitale radio-uitzendingen. Het is belangrijk dat de omslag naar digitaal radioluisteren zo snel mogelijk gemaakt wordt. Ik hoop dan ook dat de luisteraar de weg naar het digitaal (radio-) luisteren zal blijven vinden.”

Els Van de Sijpe, manager VRT radio en audio: “We merken dat het digitaal luisteren in een stroomversnelling zit. Een rijker aanbod op DAB+ kan deze groei verder versterken. Daarom lanceerden we naast onze hoofdmerken (Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, Klara, MNM), VRT NWS, Klara Continuo en MNM Hits begin deze maand nog Radio 2 Bene Bene en StuBru De Tijdloze. Met Radio 2 Bene Bene geven we de artiesten van bij ons nog een extra duw in de rug. En de vele fans van De Tijdloze vroegen al langer om de populaire online stream van StuBru ook naar DAB+ te brengen. We hebben dan ook massaal veel enthousiaste reacties gekregen, een bewijs dat we echt inspelen op een behoefte van onze luisteraars. Dit nieuwe VRT-aanbod kunnen we na de succesvolle start verder uitbouwen.”

Dirk Lodewyckx, Algemeen directeur TV, Streaming en Radio, DPG Media: “Voor DPG Media is inzetten op de digitale radio-ervaring een cruciale brug naar de toekomst. We zijn dan ook heel tevreden met de resultaten van dit onderzoek. Ze tonen aan dat steeds meer Vlaamse luisteraars onze digitale initiatieven, en die van de andere mediahuizen, omarmen. Met Willy hebben we 2 jaar geleden een belangrijke stap gezet met een nieuw en 100% digitaal radiomerk. Het succes van Willy bewijst dat projecten met een duidelijke doelgroep in het digitale radiolandschap zeker levensvatbaar zijn. Met Qmusic hebben we dit najaar Q-DOWNTOWN gelanceerd. Dit eerste r&b en hiphop station van Vlaanderen op DAB+ is perfect complementair met Qmusic, Q-Nonstop en Q-Foute Radio. Het brengt bovendien een nieuwe jonge doelgroep misschien wel voor het eerst in contact met digitale radio. En met Joe zijn we eerder deze maand gestart met het sfeervolle Joe Christmas, de perfecte aanvulling op Joe, Joe Easy, Joe Lage Landen, Joe 60’s & 70’s en Joe 80’s & 90’s. Zowel voor Qmusic als voor Joe zetten we onze FM-kanalen sterk in om onze digitale zenders in de markt te zetten en te promoten. Dat is in deze fase nog essentieel om digitale radio alle wind in de zeilen te geven.”

Tom Klerkx, algemeen directeur Mediahuis Radio: “De groei van het digitale luisteren in Vlaanderen wordt door dit onderzoek opnieuw bevestigd en dat is zeer positief. De luisteraars vinden steeds beter en makkelijker de weg naar ons digitale aanbod, dat ook het afgelopen jaar weer is uitgebreid. Nostalgie was hier één van de pioniers, om naast het nog steeds noodzakelijke FM-platform, verschillende digitale kanalen zoals Nostalgie Extra Relax, Nostalgie Extra 80’s, Nostalgie Extra New Wave, etc. in de markt te zetten. Dit jaar hebben we onze portfolio nog uitgebreid met Nostalgie Extra Vlaams, het enige, digitale kanaal dat voluit inzet op Vlaams(talige) muziek van vroeger tot nu. Bovendien werd in mei van dit jaar Nostalgie+ gelanceerd, een digital-only station met een duidelijke, eigen smoel, dat online en via DAB+ de luisteraars mee terug neemt naar de jaren ’60 en ’70. Ook met NRJ bieden we de jongeren, niet alleen via FM, maar ook via DAB+ en online, een zender die enkel focust op de muziek van de laatste 10 jaar. Een rijk en divers aanbod, waar elke radioliefhebber zijn of haar gading vindt. Nu en in de toekomst blijven we hierop inzetten om zo onze verantwoordelijkheid op te nemen om de radiomarkt in Vlaanderen te digitaliseren.”