top of page

De soap gaat voort: de heraanleg Schumanplein verzandt in gekibbel tussen Urban, Beliris en Brussel Mobiliteit

  • Benjamin Dalle
  • 2 dagen geleden
  • 3 minuten om te lezen
ree


[ Territoriale Ontwikkeling ] De antwoorden van staatssecretaris Ans Persoons (Vooruit) op een vraag van cd&v-parlementslid Benjamin Dalle maken het bestuurlijk geknoei met de heraanleg van het Schumanplein pijnlijk duidelijk. Terwijl de werf gewoon verdergaat zonder de geplande luifel, blijkt dat er nog geen wijzigingsvergunning is aangevraagd, hoewel die wettelijk verplicht is. – Brussel, 4 november 2025 

Het is totaal onbegrijpelijk

dat Urban, Beliris en Brussel Mobiliteit

niet op één lijn staan, terwijl de klok

tikt en tientallen miljoenen

Europees geld op het spel staan.



Urban stuurt ingebrekestelling aan Brussel Mobiliteit

 

Opmerkelijk: Urban zelf moest via de pers vernemen dat Beliris de werf verderzet zonder luifel. Daarop heeft Urban op 12 september 2025 beslist Brussel Mobiliteit (de officiële aanvrager van de vergunning) én Beliris (de gedelegeerde bouwheer) formeel in gebreke te stellen. De staatssecretaris bevoegd voor Urban bevestigde in de commissie: “Bij gebrek aan zo’n wijzigingsvergunning stellen Brussel Mobiliteit en Beliris zich bloot aan een vervolging door het parket en/of de dienstinspectie van Urban wegens stedenbouwkundig misdrijf.” Tot vandaag heeft Brussel Mobiliteit nog geen aanvraag tot wijzigingsvergunning ingediend. Een dergelijke aanvraag is nochtans noodzakelijk, want het schrappen van de luifel betekent een wijziging van het initieel vergunde project en vereist de uitvoering van een nieuw openbaar onderzoek.

 

Regering blijft hangen in besluiteloosheid

 

De staatssecretaris beschreef ook de impasse binnen de Brusselse regering. Volgens haar besliste de regering reeds in april 2024 dat de luifel kan worden uitgevoerd, op voorwaarde dat Beliris de bijkomende kosten zou dragen via de federale budgetten (“bijakte 15”). Maar tot op vandaag wacht de regering nog steeds op een officieel antwoord van de minister van Mobiliteit over de besprekingen met federaal minister Quintin en het samenwerkingscomité van Beliris. Staatssecretaris Persoons: “Tot vandaag heeft mijn collega Van den Brandt geen officieel antwoord overgemaakt aan de regering, noch van het samenwerkingscomité, noch van minister Quintin,” verklaarde Persoons. “Er zou enkel mondeling aangegeven zijn dat er langs federale kant geen politieke wil is om met de budgetten van Beliris (bijakte 15) te schuiven, maar dat standpunt is nooit officieel bevestigd.”

 

Ondertussen is op 15 oktober wel nog een informeel overleg georganiseerd tussen Beliris, Brussel Mobiliteit, Urban, het architectenbureau Brut en de kabinetten van Persoons en Van den Brandt om “alternatieven” te bekijken — terwijl de werf ondertussen gewoon verdergaat zonder gepaste vergunning.

 

De klok tikt – €21,4 miljoen Europees geld op het spel

 

De Brusselse overheid riskeert bovendien een financiële tegenvaller:

 

  • €21,4 miljoen Europese middelen werden toegezegd voor de uitvoering van het project;

  • Daarvoor moet de harde deadline van 30 juni 2026 voor de uitvoering van de werken worden gehaald;

  • Elke maand vertraging vergroot bijgevolg het risico dat Brussel deze middelen verliest en zelf de kostprijs voor de heraanleg moet ophoesten.

 

Benjamin Dalle: “Het is totaal onbegrijpelijk dat Urban, Beliris en Brussel Mobiliteit elkaar tegenwerken, terwijl de klok tikt en tientallen miljoenen Europees geld op het spel staan.”

 

Deze werf is uitgegroeid tot een slechte soap.

Na de gênante bedelbrief aan de Europese instellingen en het getouwtrek van de voorbije maanden tussen de bevoegde ministers moeten dringend knopen worden doorgehakt. Aangezien er geen middelen zijn voor de luifel, moet de Regering dat transparant communiceren en het plein zo snel mogelijk afwerken zonder luifel.



Wat moet er nu gebeuren?

 

cd&v vraagt dat de regering eindelijk duidelijkheid schept.

 

  1. Neem onmiddellijk een beslissing: komt de luifel er nog of niet?

  2. Dien onverwijld de wijzigingsvergunning in om te vermijden dat de werf in overtreding is en later alsnog moet worden geregulariseerd.

  3. Rond het project af om buurtbewoners, pendelaars en Europese instellingen eindelijk uit de overlast te halen.

 

“Deze werf is uitgegroeid tot een slechte soap,” besluit Dalle. “Na de gênante bedelbrief aan de Europese instellingen en het getouwtrek van de voorbije maanden tussen de bevoegde ministers moeten dringend knopen worden doorgehakt. Aangezien er geen middelen zijn voor de luifel, moet de Regering dat transparant communiceren en het plein zo snel mogelijk afwerken zonder luifel.”





 
 
 

Opmerkingen


bottom of page