top of page
Zoeken

Game helpt jongeren de coronacrisis mentaal te overleven

[ew32], een vzw die Serious Urban Games® ontwikkelt die ingezet worden binnen de Vlaamse onderwijs- en jeugdsector, ontwikkelde een volledig digitaal spel dat jongeren helpt om de lockdown mentaal te overleven. Vlaams minister van Jeugd, Benjamin Dalle, kent het project een subsidie van meer dan 45.000 euro toe zodat ze hun game nog verder te kunnen ontwikkelen. [ew32] is daarmee één van de 59 projecten die geselecteerd werden en die samen een bedrag ontvangen van 2.125.000 euro aan subsidies.

De lange periode van 'lockdown' waarbij iedereen in "zijn kot moest blijven", had en heeft nog steeds een grote impact op jongeren. Het kan bestaande psychische problemen in de hand werken. Zelfs voor gezonde jongeren met een stabiele thuissituatie kan enkele weken opgesloten zitten één en ander aan het wankelen brengen. [ew32], een vzw die Serious Urban Games ontwikkelt en die normaal gesproken uitwerkt tot stadsspelen voor jongeren, maakte tijdens de coronacrisis een volledig digitale versie van hun game 'Mindfits'. Met dat spel leren en ervaren jongeren bij welke organisaties en instanties ze terecht kunnen wanneer ze het mentaal lastig hebben.


De uitbreiding van de videogame over mentaal welzijn zal worden voorafgegaan door intensieve cocreatieprocessen en digital storytelling methodieken met jongeren uit kansengroepen, dit in samenwerking met Arktos vzw, Groep Intro en aPart vzw. De game wordt dus uitgebreid voor én door jongeren.


Het beoogde resultaat zijn meerdere game-episodes waarbij verschillende thema's worden uitgediept vanuit de leefwereld van jongeren en waarin ook plaats wordt geboden voor hun stem, portret, game-ideeën en persoonlijke verhalen.


Het uitgangspunt van de game: zeven jongeren in één kot, jij bent de nieuweling én er geldt een lockdown. Bedoeling is dat je je kotgenoten beter leert kennen en dat je waar mogelijk hun sociaal, psychisch en emotioneel welbevinden tracht te versterken. "Tijdens het spelen van Mindfits doorbreek je doorheen het spel geleidelijk enkele hardnekkige taboes rond mentaal welbevinden", zegt Bram Allegaert van [ew32]. "Je leert hoe je kan omgaan met moeilijke momenten, eenzaamheid of angsten, wat je er zelf aan kan doen en wat je voor anderen kan betekenen."


Op 2 maanden tijd speelden 1.500 jongeren het spel en gaven zij bovendien feedback. "We kregen meer dan 500 reacties binnen van jongeren die het spel hadden gespeeld", aldus Bram Allegaert. "Wat bleek, voor enkele jongeren was het volledige concept van het spel toch wat te moeilijk. Daarom willen we nu een versie maken, een tweede episode zoals wij het noemen, volledig op maat van hen."


Een screenshot van het spel Mindfits

Met die boodschap diende de vzw een subsidieaanvraag in voor de projectoproep in het kader van Generatie Veerkracht. Daarbij riep minister Dalle op om kwetsbare kinderen en jongeren een zinvolle en creatieve vrijetijdsbesteding te bieden in de huidige coronacrisis. Het project van [ew32] werd goedgekeurd en ontvangt zo een subsidie van 45.400 euro.


"Op deze manier kunnen we Mindfits verder aanpassen aan de noden en aan de leefwereld van kwetsbare jongeren", aldus Allegaert. "We gaan aan de slag met jongeren en hulpverleners om zo onze tweede episode van het spel snel online te krijgen."



Meer weten over [ew32] of wil je het online spel Mindfits wel eens spelen? Dat kan hier: https://ew32.be/mindfitslockdown/

bottom of page