Zoeken

Kinderen en jongeren meer dan ooit op zoek naar nieuws en betrouwbare informatie

Tijdens de coronacrisis zijn kinderen en jongeren meer dan ooit op zoek naar nieuws en betrouwbare informatie, dat blijkt uit nieuwe cijfers die Vlaams minister van Brussel, Jeugd en Media, Benjamin Dalle gaf in de commissie jeugd in het Vlaams Parlement. De website WAT WAT, die zich specifiek richt tot jongeren, zag tijdens de coronacrisis het aantal bezoekers meer dan verviervoudigen. Karrewiet (VRT) zag het aantal kijkers (4 tot 12-jarigen) toenemen met 16% in de periode maart-april 2019. “Tijdens een crisis is goede en geverifieerde informatie soms letterlijk van levensbelang. Het is bijzonder positief dat onze jeugd ook de weg vindt naar deze informatie,” aldus Benjamin Dalle.



De coronacrisis heeft een grote impact op kinderen en jongeren, en daar wil de jeugd zich over informeren. Verschillende initiatieven en organisaties hebben de afgelopen weken extra inspanningen geleverd om dit nieuws ook te voorzien op maat van de jeugd.

De Vlaamse regering trok eind maart onder meer al extra middelen uit voor het jongereninformatie platform WAT WAT. Het platform bundelt informatie van meer dan 70 organisaties (bvb. Awel, Sensoa, VDAB, Publiq, Child Focus, etc) onder één merknaam. Zo gaan ze de versnippering aan initiatieven, websites en campagnes gericht op jongeren tegen. WAT WAT wordt gecoördineerd door De Ambrassade.

“Tijdens de coronacrisis hebben we extra ingezet op actuele informatie op maat van de jeugd,” aldus Sarah Latré, Coördinator van WAT WAT. Zo publiceren we elke dag een virusmagazine. Hiermee willen we op een eigentijdse en informatieve manier de verschillende topics rond corona behandelen. We werken hiervoor samen op Instagram met verschillende influencers met een groot bereik.”

Hulplijnen als Awel, JAC, Teleonthaal en vele andere organisaties zien het aantal hulpvragen sinds de lockdown makkelijk verdrievoudigen. WAT WAT zorgt ervoor dat jongeren op zoek naar info, of jongeren die de stap niet durven zetten naar een hulplijn online betrouwbare en niet-sturende informatie vinden, op hun maat geschreven. En dat merk je ook in de cijfers. Sinds 18 maart vonden 217.157 unieke bezoekers de weg naar watwat.be. Dat is meer dan 4 keer meer in dezelfde periode vorig jaar.

“Het is overduidelijk dat jongeren een houvast zoeken. Soms in hulp die ze zoeken, maar vaak ook informatie. Mag ik mijn lief nog zien? Wanneer gaan de scholen terug open? Wat als er thuis veel spanning is? Lang voor de coronacrisis zette de Vlaamse overheid in op het jongerenplatform WAT WAT om de versnippering van al die info tegen te gaan. Sinds 18 maart zien we dat die inzet meer dan ooit loont. We moesten geen jongerenplatform meer maken, het bestond gewoon al, daar is men in het buitenland jaloers op,” aldus Latré.

De inspanningen leveren ook resultaten op. Het aantal unieke bezoekers steeg van 46.964 in februari, 82.176 in maart en 132.525 unieke bezoekers in april. Daarnaast kon WAT WAT kon in april 22.939 keer doorverwijzen, grotendeels naar hulplijnen. Dit is serieuze stijging met de maand maart: 13.487. Jongeren zijn echt op zoek naar waar ze terecht kunnen voor hulp.


Ook bij VRT zien ze een duidelijke stijging van het aantal kijkers en bezoekers. Karrewiet zag het aantal kijkers (4-12 jarigen) stijgen met 16% in de periode maart – april tegen opzichte van vorig jaar. Van 19.703 (2019) naar 22.872 (2020). MNM, die zich richt op jonge luisteraars, trekt meer luisteraars online aan. Sinds 8 maart ziet VRT een stijging van 36% ten opzichte van de eerste maanden van dit jaar. Ook het specifieke instagramkanaal nws nws nws kent een groot bereik. Het kanaal heeft vandaag 41.700 volgers en groeit op weekbasis, sinds de lockdown, met meer dan 1000 volgers per week.

“We merken op de JONGredactie van vrt nws, zowel bij kinderen als bij tieners, een grote nood aan informatie die op maat gebracht en helder geformuleerd wordt. Dat doen we op dagbasis op alle platformen waar die doelgroepen informatie zoeken. Zowel bij Karrewiet als bij nws.nws.nws zijn we de voorbije weken ook overstelpt met vragen naar extra info en duiding rond het corona-virus en de maatregelen die daarmee gepaard gaan. Alle kinderen en tieners krijgen hierop een persoonlijk antwoord,” aldus Katrien Van Der Slycken, verantwoordelijke Jong VRT NWS.

Benjamin Dalle, Vlaams minister van Jeugd, is tevreden dat de jongeren ook effectief de weg vinden naar de verschillende platformen. “Correcte en geverifieerde informatie kan tijdens een gezondheidscrisis zoals deze soms letterlijk levens redden. De cijfers tonen aan dat kinderen en jongeren met heel veel vragen zitten en zich willen informeren. Het is erg belangrijk dat het kinderen en jongerenperspectief in de nieuwsberichtgeving en informatieverstrekking niet wordt vergeten. Deze cijfers zijn alvast een pluim voor iedereen die zich hiervoor inzet.”

BENJAMIN DALLE

CONTACTEER

Persvragen:

Tom Demeyer
Woordvoerder Benjamin Dalle
+32 472 84 15 99
tom.demeyer@vlaanderen.be

Kabinet Benjamin Dalle

Vlaams minister Brussel, Jeugd en Media

kabinet.dalle@vlaanderen.be

Koolstraat 35
1000 Brussel 

 

  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White YouTube Icon
  • White Instagram Icon