Vlaamse ministers Wouter Beke en Benjamin Dalle willen de betrokken actoren rond de tafel brengen om de problematiek van kwetsbare jongeren online te bespreken. Dalle en Beke kondigen dit aan naar aanleiding van de heftige PANO-reportage die gisteren op VRT werd getoond. “Online netwerken zijn nog teveel een blinde vlek voor onze hulpverleners. We willen bekijken hoe we samen met onze hulpverleners, maar ook met sociale mediaplatformen zoals Facebook en Instagram, dit beter in kaart kunnen brengen en hoe we kunnen proberen er ook online voor onze jongeren beter te zijn.”
De PANO-reportage, die gisteren werd uitgezonden op VRT, brengt het verhaal in beeld van kwetsbare jongeren, veelal meisjes, die via private accounts negatieve gedachten en foto’s met elkaar delen. Ze delen er foto’s over zelfverwonding of anorexia. Kwetsbare jongeren komen zo terecht in verborgen netwerken waar ze die foto’s en gedachten met elkaar delen. De anonimiteit van de sociale netwerksites stimuleert de jongeren om hun verhalen met elkaar te delen. Daardoor sluiten ze zich steeds meer af van de offline wereld.
Ministers Beke en Dalle zijn onder de indruk van de reportage. “Dit zijn harde verhalen en beelden. Meer en meer speelt het leven van onze jongeren zich online af. 83% van onze jongeren (tussen 16-24 jaar) hebben vandaag een Instagramaccount, maar ook andere platformen zoals Snapchat (68%) en Facebook (90%) winnen jaar na jaar aan populariteit. Jongeren delen er de positieve zaken maar ook hun meest intieme en soms heel donkere verhalen. Het is voor onze hulpverleners niet makkelijk om dit in kaart te brengen. Toch zullen we in de toekomst meer en meer moeten inzetten op online preventie.”
Beide ministers zullen in de nabije toekomst daarom de relevante actoren, zoals het VLESP (Vlaams Exerptisecentrum Suicidepreventie), de hulpverlening, de JAC’s (Jeugdadvies centrum), Tele-onthaal, de Zelfmoordlijn, de Vlaamse jeugdraad, jeugdinformatie Wat Wat en het kenniscentrum Mediawijs rond de tafel brengen. Daarnaast zullen de ministers ook contact nemen met de social mediabedrijven. “Dit is een internationale problematiek die hoog op de beleidsagenda moet staan. Het is belangrijk dat de dienstverlening zich aanpast aan de nieuwe digitale realiteit.”
Comments