Tijdens een hoorzitting van parking.brussels in de commissie Mobiliteit uitte Brussels parlementslid Benjamin Dalle (cd&v) zijn bezorgdheid over de straffeloosheid van buitenlandse bestuurders die parkeerboetes niet betalen. Uit antwoorden van parking.brussels blijkt nu dat buitenlandse automobilisten – met uitzondering van Fransen en Nederlanders – quasi straffeloos kunnen parkeren op de Brusselse openbare weg. Dalle steunt het agentschap in haar pleidooi voor meer bilaterale akkoorden en vraagt daarnaast strengere handhavingsmiddelen, zoals het inzetten van wielklemmen.
Buitenlandse nummerplaten: een groeiend probleem
Momenteel heeft België enkel afspraken met Frankrijk en Nederland over de uitwisseling van voertuigregistratiegegevens. Hierdoor kan parking.brussels alleen parkeerboetes innen bij bestuurders uit deze twee landen. Dit probleem is nijpend, want het aantal voertuigen met buitenlandse nummerplaten dat langdurig geparkeerd staat op de Brusselse openbare weg, neemt toe.
Uit cijfers van parking.brussels blijkt nu dat 3,48% van alle gecontroleerde voertuigen een buitenlandse nummerplaat heeft. Binnen de groep parkeerders zonder geldig parkeerticket is het aandeel buitenlandse nummerplaten echter veel hoger: 20,88%, goed voor 408.660 boetes sinds begin dit jaar. Toch slaagt het agentschap er slechts in om 8,23% van deze boetes te innen, vooral bij Franse en Nederlandse bestuurders. Voor andere landen ligt dit percentage zelfs onder 0,01%.
Oproep voor strengere handhaving
“Die cijfers zijn onthutsend en ondermijnen het draagvlak voor het parkeerbeleid.”, aldus Benjamin Dalle. Hij pleit voor concrete maatregelen om het probleem aan te pakken. "We moeten dringend meer bilaterale akkoorden sluiten met andere landen om gegevensuitwisseling mogelijk te maken. In afwachting van een Europese regeling is dat essentieel," stelt hij.
Daarnaast benadrukt Dalle het belang van wielklemmen als handhavingsmiddel. "Parking.brussels heeft een wettelijke basis om wielklemmen te gebruiken, maar zoals zo vaak ontbreekt het uitvoeringskader voor de implementatie. De wielklem kan niet alleen helpen om parkeerboetes bij buitenlandse chauffeurs te innen, maar is ook een instrument om hardleerse parkeerders aan te pakken die boetes opstapelen en weigeren te betalen."
Rol van deurwaarders en wettelijke hinderpalen
Parking.brussels werkt samen met deurwaarders die verantwoordelijk zijn voor de inning van boetes, onder meer in Frankrijk en Nederland. Daarnaast hebben de deurwaarders contacten in 17 andere landen om de foutparkeerders op te sporen. Door het gebrek aan gegevensuitwisselingsakkoorden blijft het echter vaak onmogelijk om eigenaars van buitenlandse voertuigen te identificeren. Bijna de helft van de dossiers bij deurwaarders betreft buitenlandse nummerplaten, maar zonder samenwerking tussen landen lopen veel boetes op niets uit.
Conclusie
Benjamin Dalle roept de bevoegde minister op om snel werk te maken van de implementatie van een wielklembeleid. Daarnaast wil hij dat de minister van Mobiliteit bij de federale regering een pleidooi houdt om meer bilaterale akkoorden af te sluiten. "De wielklem is niet alleen een oplossing voor het innen van parkeerboetes, maar ook een krachtig instrument tegen hardleerse parkeerders. Brussel heeft nood aan een doortastende aanpak om straffeloosheid op te heffen en de verkeersveiligheid te verbeteren."
Comments