top of page

Zoekresultaten

46 items found for ""

  • Benjamin Dalle - First Place Flemish Parliament CD&V

    Benjamin Dalle Brussels volksvertegenwoordiger - senator No posts published in this language yet Once posts are published, you’ll see them here. Nieuws meer nieuws Wie ben ik? Benjamin Dalle "Van de groene velden rond Brugge tot het levendige Brussel." Van jongs af aan bezig met politiek, recht en mensenrechten. Van 2019 tot 2024 was ik Vlaams minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding en in juni 2024 werd ik Brussels volksvertegenwoordiger. Ontdek meer over mijn liefde voor Brussel en de weg die ik heb afgelegd om hier te komen. Wie is Benjamin? Uitgelicht Volg Benjamin

  • Terugblik Armoedebestrijding | Benjamin Dalle

    Blijven strijden tegen armoede Een terugblik op 4 jaar minister van Armoedebestrijding Het werk van een minister van Armoedebestrijding zal nooit af zijn. Sinds ik op 18 mei 2022 de bevoegdheid van Armoedebestrijding overnam, heb ik inspanningen gedaan om op korte tijd concrete resultaten te boeken in de strijd tegen armoede. Een belangrijke strijd, want in economisch onzekere tijden zoals deze zijn mensen in armoede vaak het eerste slachtoffer. Het zijn zij die de rekening in de supermarkt dubbel zo hard voelen. Om armoede efficiënt te kunnen aanpakken, zijn correcte wetenschappelijke cijfers onmisbaar. Beter cijfermateriaal bekomen was daarom een van mijn grote doelstellingen, en dat heeft geloond. Denk maar aan de tellingen naar dak- en thuisloosheid in verschillende steden en gemeenten, die onderzoekers succesvol hebben geëxtrapoleerd. Dankzij die inspanning konden we voor het eerst een wetenschappelijk onderbouwde inschatting maken van het aantal dak- en thuislozen in heel Vlaanderen. Dak- en thuisloosheid blijft een groot probleem, het is de meest schrijnende vorm van armoede. Daarom blijven we investeren in begeleiding van dak- en thuislozen via Housing First. Deze aanpak omvat een innovatieve aanpak van het probleem en ziet huisvesting niet als het einddoel, maar als een eerste, noodzakelijke stap. We maken hier in 2023 en 2024 zo’n 970.000 euro voor vrij. Armoede bestrijden kan je als minister niet alleen. Je hebt ook het perspectief nodig van de mensen die er elke dag mee geconfronteerd worden. Daarom zorgen we voor ondersteuning van de verenigingen waar armen het woord nemen. Niet alleen hebben we meer van deze verenigingen erkend – vandaag zijn het er 58 – we hebben ook hun financiële steun fors verhoogd. Zij hebben een belangrijke adviserende rol en geven, samen met het Netwerk tegen Armoede, het armoedebeleid in Vlaanderen mee vorm. Eind 2023 lanceerden we 45 projecten in de strijd tegen kinderarmoede waar ik in 2024 nog veel van verwacht. De lokale bondgenotennetwerken, die van start gaan in vele steden en gemeenten in Vlaanderen en Brussel, bestaan uit verschillende organisaties en instellingen die op het terrein zeer nuttig werk verrichten, maar die elkaar nog niet altijd weten te vinden. Door de krachten te bundelen en nauw met elkaar samen te werken, kunnen ze veel concrete resultaten boeken en gezinnen en kinderen in armoede een flinke stap vooruit helpen. We bestrijden kinderarmoede in al zijn facetten, en deze bondgenotennetwerken spelen een belangrijke rol in die strijd. Benieuwd naar hoe minister Dalle terugblikt op zijn periode als minister van... Brussel Jeugd Media Een overzicht van het armoedebestrijdings beleid tussen 2022 en 2023 Participatie en ondersteuning armoedeorganisaties 7 bijkomende verenigingen waar armen het woord nemen erkend Armoede effectief bestrijden lukt pas als je rekening houdt met drempels die je als middenklassers niet altijd ziet. Daarom zijn de verenigingen waar armen het woord nemen zo belangrijk. 7 nieuwe verenigingen werden erkend en krijgen sindsdien een subsidie. In 2023 beslisten we om deze verenigingen nog meer te versterken , door hun werkingsmiddelen met zo’n 20% te verhogen. Het was de eerste stijging van hun middelen in tien jaar. Meer dan 60 armoedeorganisaties krijgen eenmalige steun voor energiefactuur De stijgende energieprijzen hadden een grote impact op de organisaties die elke dag mensen in armoede helpen. Daarom gaven we 63 organisaties in 2022 extra ademruimte, met een ondersteuning van van 550.000 euro in totaal. Strijd tegen kinderarmoede Samenwerken om kinderarmoede tegen te gaan: 45 lokale bondgenotennetwerken gaan van start Kinderarmoede aanpakken vereist samenwerking. Daarom zetten we 45 ambitieuze ‘lokale bondgenotennetwerken’ op poten. Deze netwerken verenigen verschillende spelers op het terrein om samen een vuist te maken tegen kinderarmoede. Tal van organisaties leveren op het terrein bijzonder belangrijk werk in de strijd tegen kinderarmoede, maar ze weten elkaar niet altijd te vinden. Deze ambitieuze projecten, waar we 7 miljoen euro voor vrijmaken, moeten daar verandering in brengen. 1,2 miljoen euro voor projecten die kinderarmoede s tructureel bestrijden Samen met minister van Welzijn Hilde Crevits investeerde ik in 2022 in een projectoproep voor vernieuwende initiatieven die kinderarmoede en uitsluiting bestrijden. Cruciaal is dat er vooral aandacht gaat naar innovatieve ideeën die een positief effect hebben op de directe leefomgeving van kinderen en gezinnen zelf ankers geeft om stap voor stap hun leven verder in handen te nemen. Dak- en thuisloosheid Wetenschappelijke studie brengt dak- en thuisloosheid in Vlaanderen in kaart Voor het eerst biedt een studie een wetenschappelijk onderbouwde inschatting van het totaal aantal dak- en thuislozen: 19.547 mensen in Vlaanderen hebben geen vaste woonst. Dat cijfer is het resultaat van de extrapolatie van verschillende metingen naar het aantal dak- en thuislozen tussen 2020 en 2022. Uit de cijfers blijkt onder meer dat de groep dak- en thuislozen veel verschillende onderverdelingen kent, en dat een kwart onder hen minderjarig is. Coördinatie armoedebeleid Heropstart IMC Maatschappelijke Integratie, Gr ootstedenbeleid en Wonen Toen ik aantrad als minister van Armoedebestrijding stelde ik vast dat deze interministeriële conferentie (IMC), die alle ministers die in België bevoegd zijn voor Armoedebestrijding rond de tafel brengt, al negen jaar niet meer was samengeroepen. Ik bracht hier verandering in. Een van de prioritaire werven waar de IMC aan werkt, is de herziening van het samenwerkingsakkoord inzake dak- en thuisloosheid tussen de federale Staat en de Gemeenschappen en Gewesten van 12 mei 2014. Strijd tegen kinderarmoede centraal in bijgestuurd Vlaams Actieplan Armoedebestrijding Het vernieuwde Vlaams Actieplan Armoedebestrijding (VAPA) omvat 81 acties die de Vlaamse Regering neemt in de strijd tegen armoede. 17 acties zijn nieuw ten opzichte van het vorige plan. Vooral naar de strijd tegen kinderarmoede en gezinsarmoede gaat extra aandacht uit. Samenlevingsopbouw Samen Op Straat trekt naar Brussel, Gent, Vilvoorde en Willebroek Het succesvolle Antwerpse SAAMO-project Samen op straat werd uitgebreid naar wijken in Brussel, Gent, Vilvoorde en Willebroek. We trokken hier 1.351.900 euro voor uit. In Samen op straat staan jongeren centraal. Opbouwwerkers richten zich tot jongeren die hun weg niet vinden in het jeugdwerk, opleidingen of jobs. Met die jongeren gaan ze aan de slag om hun talent in te zetten in de wijk, om mee te werken aan beleidsoplossingen en om samen met oudere buurtvrijwilligers preventief te werken en problemen in de buurt te voorkomen.

  • Brussel

    BRUSSEL Brussel, onze hoofdstad. Met meer dan 1,2 miljoen inwoners, 19 gemeenten en 183 verschillende nationaliteiten is het Brussels gewest één van de meest diverse plekken ter wereld. Dat maakt het er politiek gezien niet altijd even simpel op. Het is dan ook dé uitdaging in mijn rol als Vlaams minister van Brussel om Vlaanderen en Brussel nóg meer te verbinden met elkaar. De Nederlandse taal speelt daar een cruciale rol in. Zo zorgen wij ervoor dat iedereen die Nederlands praat of Nederlands leert in Brussel, naar een leuke school kan gaan, dat er voor hen en hun familie gezorgd wordt als dat nodig is, dat ze weten waar ze heen moeten met de meest uiteenlopende vragen en dat ze zich in hun vrije tijd kunnen uitleven in de stad. Samen dansen, naar theater of een leuk jeugdhuis, gaan sporten of even wegduiken in een bib. En om innovatieve en verbindende projecten in Brussel te ondersteunen, is er het Brusselfonds. Zo willen we Brussel sterker maken voor de toekomst. Want een sterk Brussel zorgt voor een sterk Vlaanderen en omgekeerd. RECENT NIEUWS OVER BRUSSEL No posts published in this language yet Once posts are published, you’ll see them here.

  • Plan budgétaire | Benjamin Dalle

    Plan budgétaire Avec un déficit budgétaire estimé à 19,4% en 2024, le budget de la région bruxelloise est complètement déraillé. En même temps, le gouvernement bruxellois manque de détermination pour changer de cap et aucun trajet réaliste vers l'équilibre n'a été tracé. Ainsi, le montant de la dette continue d'augmenter et le ratio dette/PIB devrait atteindre un chiffre astronomique de 300% d'ici 2028. Benjamin Dalle, tête de liste du CD&V pour le Parlement bruxellois, ne peut plus tolérer cette situation et propose lui-même un plan financier chiffré pour l'avenir de la Région bruxelloise. Aujourd'hui, la Région consacre 5,9% de ses recettes totales au remboursement des intérêts. En 2028, ce montant risque d'atteindre 9% de ses revenus, soit environ un demi-milliard d'euros au total. Bruxelles se retrouverait ainsi dans une situation peu enviable, aux côtés d'États comme le Sénégal ou la Turquie. De plus, les lourdes charges d'intérêts réduisent considérablement la marge de manœuvre pour la mise en œuvre de nouvelles politiques. Or, c'est précisément au moment où les crises du logement, de l'emploi, de la drogue et de la sécurité exigent des investissements décisifs. Le défi auquel Bruxelles est confronté est clair : réduire le déficit budgétaire d'un peu plus d'un milliard d'euros et préserver l'espace politique nécessaire pour effectuer des investissements indispensables dans la sécurité, l'emploi, la mobilité et le logement abordable. Le CD&V Bruxelles ouvre le débat en proposant en premier lieu un plan chiffré et réaliste comprenant sept chantiers, qui réduira considérablement le déficit budgétaire d'ici 2029 et atteindra l'équilibre budgétaire d'ici 2032. Klik hier voor de Nederlandstalige versie LE BUDGET EN ORDRE. C'EST CE QUI COMPTE VRAIMENT. POLITIQUE D'ACTIVATION : PLUS DE BRUXELLOIS AU TRAVAIL Notre plan budgétaire pour l'avenir commence par considérer le problème de l'emploi comme une opportunité. Le chômage, surtout parmi les jeunes, est trop élevé et trop durable. Et avec 170 000 Bruxellois inactifs en âge de travailler, le taux d'emploi est loin d'atteindre les 80 %. Avec une série de mesures axées sur un accompagnement personnalisé, une meilleure reconnaissance des diplômes, l'orientation des Bruxellois supplémentaires vers l'emploi en Flandre, une réintégration accrue et une politique d'activation proactive, nous voulons aider 50 000 Bruxellois supplémentaires à trouver un emploi. Cela a également un effet positif sur le budget : directement par des revenus supplémentaires (120 millions d'euros) et indirectement par des économies de coûts (30 millions d'euros). Cela a également un effet positif sur les finances fédérales (+/- 1,25 milliard d'euros via une combinaison de revenus supplémentaires et de réduction des dépenses). PERSONNEL: ADAPTATION DES EFFECTIFS AUX ADMINISTRATIONS ET AUX CABINETS L'effectif du personnel de l'administration bruxelloise est en train d'exploser. Entre 2018 et 2022, le nombre de fonctionnaires a augmenté de 17 %. Associée à la forte inflation des dernières années, cette expansion du personnel a conduit à une explosion budgétaire. En même temps, nous constatons que les coûts des missions de consultation ont atteint environ 50 millions d'euros par an. À la fin de 2023, le gouvernement bruxellois a finalement imposé un gel des embauches. Les cinq prochaines années ne laissent guère de marge dans le contexte budgétaire. Nous proposons de plafonner temporairement les crédits globaux du personnel (y compris les budgets prévus pour les consultations) au niveau actuel (50 millions d'euros). Cela ne s'accompagne pas d'un gel général des embauches, mais plutôt de la flexibilité nécessaire pour répondre aux besoins en personnel là où c'est vraiment nécessaire. Il est évident que les cabinets et les parlements bruxellois doivent également faire des économies (10 millions d'euros). Une fois cet objectif atteint, les crédits du personnel pourront augmenter au maximum de 75 % du taux de croissance global des recettes pour éviter de nouveaux dérapages. POLITIQUE DE MOBILITÉ: EFFORTS SUPPLÉMENTAIRES FÉDÉRAUX POUR LES DÉFIS DE MOBILITÉ Bruxelles joue un rôle important pour tout le pays. La ville accueille quotidiennement des milliers de navetteurs, abrite de nombreuses institutions nationales, internationales et européennes et est le principal nœud de mobilité du pays. La rénovation des tunnels bruxellois impose une forte charge sur les budgets de mobilité. De plus, le passage modal nécessite des investissements supplémentaires dans l'espace public et les transports en commun. Aujourd'hui, la Région reçoit 125 millions d'euros du programme fédéral Beliris pour financer de grands projets d'infrastructure. Ce montant est inchangé depuis plus d'une décennie et n'est pas indexé structurellement. Pour maintenir les investissements nécessaires en matière de mobilité supportables pour la Région de Bruxelles, nous demandons une augmentation du budget annuel de Beliris à 200 millions d'euros. POLITIQUE FISCALE: ANNULER LES RÉFORMES FISCALES PEU EFFICACES DE 2016/2017 Un moment rare où Bruxelles a utilisé son autonomie était de mettre en œuvre une réforme fiscale en 2016-2017. À cette époque, la Région a été la seule à réduire les centimes additionnels sur l'impôt des personnes physiques de 0,5 % et à supprimer la taxe d'agglomération et l'impôt régional forfaitaire. L'objectif de cette réforme était d'inciter davantage de personnes à venir vivre et travailler à Bruxelles. Sept ans plus tard, nous devons constater que ces mesures ont manqué leur but : le taux de chômage reste élevé, les salaires sont inférieurs à la moyenne ailleurs et l'exode urbain continue d'augmenter. Nous ne pouvons plus nous permettre ce cadeau fiscal coûteux et peu efficace, nous le supprimons donc. Nous alignons l'impôt des personnes physiques sur celui de la Flandre et de la Wallonie, et ce de manière progressive pour préserver les bas revenus. Cela rapporte 50 millions d'euros supplémentaires. Nous prévoyons également plusieurs mesures fiscales ponctuelles telles que la suppression de la déduction fiscale des titres-services (20 millions d'euros) et une meilleure perception des impôts à Bruxelles (31 millions d'euros). BACK TO BASICS: SE CONCENTRER SUR LES TÂCHES ESSENTIELLES Cette gouvernance actuelle de Bruxelles distribuait généreusement des cadeaux et lançait divers projets de prestige. Pensez au coûteux Kanal, à la construction du musée sur le personnage de bande dessinée Le Chat et à la construction d'un nouveau stade national de hockey, notons deux projets culturels et un projet sportif qui ne sont pas des tâches essentielles de la Région. Cela contraste fortement avec le traitement négligent des tâches essentielles telles que la sécurité, le logement et les infrastructures de base tels que les égouts. La prochaine gouvernance bruxelloise doit faire preuve de plus de bon sens : plus de tâches essentielles et indispensables, moins de prestige et de non-indispensables. Nous réaliserons une économie en revenant aux fondamentaux de 100 millions d'euros. Cela sera lié à un examen de l'efficacité des grands dossiers de subventions et d'investissements distincts de la Région. Pensez, par exemple, au métro 3. RÉDUCTION DES STRUCTURES ? RENFORCEMENT DE LA RÉGION CD&V plaide depuis longtemps pour la simplification des structures bruxelloises. Notre analyse montre une fois de plus, également sur le plan budgétaire, pourquoi les Communautés à Bruxelles doivent continuer à jouer leur rôle. Il y a cependant des gains à réaliser en transférant des compétences telles que le stationnement, la mobilité et le logement des communes vers la Région, en intégrant la COCOM dans la Région, en regroupant les intercommunales telles que VIVAQUA sous la compétence de la Région et en fusionnant les zones de police et les sociétés de logement. Par cette consolidation ciblée, nous visons à réaliser des économies de 100 millions d'euros. ESPACE POUR LES INVESTISSEMENTS ET LES NOUVELLES POLITIQUES Outre la recherche d'économies, le prochain Gouvernement bruxellois doit également avoir l'espace nécessaire pour aborder de manière ciblée les défis stratégiques liés aux problématiques de drogue et de sécurité, à la crise du logement et à l'état des infrastructures de base tels que les réseaux d'égouts. À cette fin, un espace budgétaire de 250 millions d'euros est prévu. Avec les sept chantiers, nous réduisons le déficit budgétaire de Bruxelles de 585 millions d'euros au total, soit environ la moitié du déficit actuel, sur la durée de la prochaine législature tout en préservant de l'espace pour de nouvelles politiques. Pour un chemin réaliste vers l'équilibre budgétaire, une orthodoxie budgétaire supplémentaire sera nécessaire, et, en plus des économies et des recettes supplémentaires mentionnées ci-dessus, la croissance générale des dépenses devra être limitée à 50 % de la croissance des recettes. En partant des perspectives économiques de l'Institut des Comptes Nationaux, qui prévoient une augmentation des recettes Région Bruxelles-Capitale/Commission Communautaire Commune de 0,9 milliard d'euros, cela entraînera une économie supplémentaire de 450 millions d'euros. Associée aux propositions des chantiers, cette démarche représente un effort combiné de légèrement plus d'un milliard d'euros pour la période 2025-2029, ce qui réduit le déficit de 786 millions d'euros d'ici 2029. Un équilibre budgétaire pourrait alors être atteint en 2032. Cela nécessitera encore des économies ciblées de 150 millions d'euros pour la période 2030-2032, combinées avec une orthodoxie plus modérée limitant la croissance des dépenses à 75 % des recettes. Vous pouvez lire l'analyse complète et le plan intégralement chiffré ci-dessous. LIRE NOTRE PLAN BUDGÉTAIRE

  • Stad Brussel | Benjamin Dalle

    Dàt is de vraag die zich opdringt na meer dan twintig jaar PS-bestuur. Het is hoog tijd om het potentieel van deze prachtige stad beter te benutten. Vuile en onveilige straten? Ze zijn stilaan een gewoonte geworden. Het is tijd om daar verandering in te brengen. Met de lijst Les Engagés - cd&v willen we opnieuw werk maken van een proper en veilig Brussel, met een goed bestuur en toegang tot tweetalige zorg, onderwijs en stadsdiensten voor iedereen. Welke toekomst willen we voor Brussel? Onze prioriteiten voor Stad Brussel 01 02 Netheid Veiligheid Netheid is een fundamenteel element voor de leefbaarheid in onze stad. Les Engagés/cd&v pleiten voor een moderne aanpak die niet alleen de operationele schoonmaakdiensten verbetert, maar ook inzet op gedragsverandering bij burgers. Mensen moeten zich thuis voelen in de stad en thuis vervuil je niet. Dit omvat educatie op alle leeftijden om respect voor de openbare ruimte te bevorderen en het gebruik van technologie zoals slimme vuilnisbakken en AI voor efficiënter afvalbeheer. Daarnaast moeten we illegale stortplaatsen aanpakken door strikte sancties in te voeren én te handhaven en de verantwoordelijkheid te delen tussen stad en regio om efficiëntie en zichtbare resultaten te boeken. De veiligheid van de burgers is een topprioriteit voor Les Engagés/cd&v, waarbij we een multidisciplinaire aanpak voorstellen. Naast het verhogen van het aantal buurtagenten, willen we zorgen voor wijkgebonden veiligheidsplannen, de inzet van intelligente verlichting, en slimme camera's om criminaliteit te bestrijden. Ook het gevoel van veiligheid wordt benadrukt, door in te zetten op esthetische verbeteringen van publieke ruimtes en het versterken van de samenwerking tussen politie, vredeswachten en buurtinitiatieven. Er wordt eveneens gepleit voor een betere bescherming van kwetsbare groepen zoals vrouwen en de LGBTQI-gemeenschap door deze groepen beter te betrekken in de renovatieprojecten. 03 Tweetalige dienstverlening Les Engagés/cd&v willen dat de stad Brussel haar tweetalige karakter verder ontwikkelt door een uitgebreide toegang tot openbare diensten in zowel het Frans als het Nederlands te garanderen. Dit is vooral belangrijk in de gezondheidszorg en het onderwijs, waar de partij een tweetalige aanpak promoot om ervoor te zorgen dat iedereen de diensten kan gebruiken in de taal van zijn voorkeur. We streven dan ook naar vlotte toegang tot tweetalige administratieve diensten, ziekenhuizen en scholen. 04 Goed bestuur Op het vlak van goed bestuur zetten we ons in voor meer transparantie en ethiek in de politieke besluitvorming. We willen dat alle verkozenen en bestuurders van de stad een deontologische code ondertekenen en regelmatige rapportage verplicht wordt aan de gemeenteraad. Verder pleiten we voor audits van stedelijke diensten en meer publieke inspraak via burgerinitiatieven en participatieve budgettering. Ook de strijd tegen belangenconflicten wordt versterkt door meer openbaarheid te creëren rond de persoonlijke en professionele belangen van politieke vertegenwoordigers. Onze mensen NEDER-OVER-HEEMBEEK HAREN LAKEN BRUSSEL

  • Hoe stemmen op cd&v | Benjamin Dalle

    Het Nederlands geeft Brusselaars kansen Wil jij ook dat we blijven investeren in het Nederlands in Brussel? Kies dan op 9 juni cd&v. Kies Benjamin Dalle . Download deze handige leidraad en neem het mee in het stemhokje Stemmen op cd&v

  • Belang van het Nederlands in 10 talen | Benjamin Dalle

    Het belang van het Nederlands in tien talen Heeft het Nederlands nog een plaats in Brussel? In 2023 was het Huis van het Nederlands Brussel goed voor de toeleiding van 8.500 mensen naar een cursus Nederlands en de afname van bijna 15.000 taaltesten. En dat loont, want uit studies blijkt dat wie Nederlands spreekt, meer kans maakt op een job. Toch is er nog altijd ruimte voor verbetering: een onderzoek van Bisa toont aan dat de kennis van het Nederlands van twee derde van de Franstalige Brusselse werkzoekenden onvoldoende is. Daarom lanceert Benjamin Dalle als cd&v-lijsttrekker voor het Brussels Parlement een oproep aan alle Brusselaars: ontdek de kracht van het Nederlands! Om die boodschap kracht bij te zetten, spreekt hij in deze video de 10 meest gesproken talen in Brussel. Met behulp van artificiële intelligentie spreekt Dalle de Brusselaars toe in het Nederlands, Frans, Arabisch, Spaans, Italiaans, Turks, Duits, Engels, Portugees en het Roemeens. Brussel is vandaag meer dan ooit een meertalige stad, en het Nederlands heeft daar absoluut een plaats in. Meer en meer Brusselaars zien in dat het Nederlands kansen biedt. Kennis van het Nederlands verhoogt de kansen op een goede job en verrijkt het sociale en culturele leven van alle Brusselaars. De boodschap is duidelijk: meertaligheid in Brussel? Absoluut, maar laten we eerst en vooral beginnen bij het Nederlands. Jazeker!

  • realisaties | Benjamin Dalle

    Ontdek mijn realisaties als Vlaams minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding. Van 2019 tot 2024 was ik Vlaams minister van Brussel, Jeugd, Media en Armoedebestrijding. Klik hieronder door om meer te lezen over de projecten en initiatieven die we tijdens die 4 jaar hebben gerealiseerd. BRU SSE L Brussel, onze hoofdstad. Met meer dan 1,2 miljoen inwoners, 19 gemeenten en 183 verschillende nationaliteiten is het Brussels gew est één van de meest diverse plekken ter wereld. Het is dan ook dé uitdaging in mijn rol als Vlaams minister van Brussel om Vlaanderen en Brussel nóg meer te verbinden met elkaar. LEES MEER JEUGD Er wordt al genoeg over kinderen en jongeren gesproken, maar nog veel te weinig mét hen. Zowel in het jeugdbeleid, maar ook in het beleid van mijn collega-ministers, wil ik de stem van kinderen en jongeren, ook van de meest kwetsbare, laten klinken én laten wegen op het beleid. LEES MEER MEDIA De media. We gebruiken het zo vaak, dat we het soms zelfs niet merken. Net omdat het zo alomtegenwoordig is en zo’n grote impact heeft op ons leven, is het belangrijk dat we werk maken van een evenwichtig en ambitieus mediabeleid in een steeds meer digitale wereld. LEES MEER ARMOEDEBESTRIJDING Armoede, ook in een rijk land als het onze? Ja, jammer genoeg wel. De maatschappij kent moeilijke tijden met hoge inflatie en toegenomen kosten voor de gezinnen. Ik wil als minister zorgen dat we in die moeilijke tijden extra aandacht hebben voor wie in armoede leeft of in armoede dreigt terecht te komen. LEES MEER In vier video's kijkt Benjamin Dalle terug op de meest spraakmakende, ontroerende, belangrijke én kippenvelmomenten uit 4 jaar beleid. terugblik ministerschap

  • التصويت على cd&v؟

    تقدم اللغة الهولندية فرصاً لسكان بروكسل هل تريدنا أيضًا أن نستمر في الاستثمار في اللغة الهولندية في بروكسل؟ انتخب cd&v في 9 يونيو. انتخب بنجامين دالي قم بتنزيل هذا الدليل المفيد واصطحبه معك إلى كشك التصويت التصويت على cd&v؟

  • Гласувате ли за CD&V? | Benjamin Dalle

    Нидерландският език дава възможности на брюкселците Искаш ли и ти да продължим да инвестираме в нидерландския език в Брюксел? Избери cd&v на 9 юни. Избери Бенджамин Дале . Изтегли този полезен наръчник и вземи го със себе си в изборната кабина Гласувате ли за CD&V?

  • ¿Votar por CD&V? | Benjamin Dalle

    El neerlandés ofrece oportunidades a los bruselenses ¿También quieres que sigamos invirtiendo en el neerlandés en Bruselas? Entonces elige cd&v el 9 de junio. Elige a Benjamin Dalle . Descarga esta guía práctica y llévala contigo a la cabina de votación ¿Votar por CD&V?

  • 1000 Brussel | Benjamin Dalle

    1000 Brussel Welke toekomst willen we voor Brussel? Dàt is de vraag die zich opdringt na meer dan twintig jaar PS-bestuur. Het is hoog tijd om het potentieel van deze prachtige stad beter te benutten. Vuile en onveilige straten? Ze zijn stilaan een gewoonte geworden. Het is tijd om daar verandering in te brengen. Met de lijst Les Engagés - cd&v willen we opnieuw werk maken van een proper en veilig Brussel, met een goed bestuur en toegang tot tweetalige zorg, onderwijs en stadsdiensten voor iedereen. Wij geloven dat deze stad meer kan. Brussel heeft het potentieel om een voorbeeld te zijn, niet alleen voor toeristen, maar vooral voor zijn eigen inwoners. Onze ambitie? Een Brussel waar grote evenementen zoals Winterpret en de Zuidfoor hand in hand gaan met het welzijn van de lokale gemeenschap . Een stad waar jongeren net zoveel plaats krijgen in de publieke ruimte als toeristen, en waar iedereen mee kan genieten van een stad die leeft. Wij willen meer ruimte voor dialoog tussen stadsbestuur en burger , in plaats van het weinig respectvolle eenrichtingsverkeer dat we de voorbije jaren hebben gezien. Het dramatische verloop van de werkzaamheden voor Metro 3, met schrijnende gevolgen voor bewoners en handelaars, is een duidelijk bewijs van hoe het niet moet. Met de gezamenlijke lijst van cd&v en Les Engagés willen we duidelijk maken dat er een alternatief is. Na decennialang PS-bestuur is het tijd voor verandering. We moeten van Brussel een stad maken die niet alleen geliefd wordt door bezoekers maar vooral door haar eigen inwoners. We moeten van Brussel opnieuw een stad maken die de titel ‘hoofdstad’ waardig is. Een hoofdstad die zorgt voor kwaliteitsvolle basisdienstverlening . Dat is geen kwestie van kunnen, maar een kwestie van durven. Daarom zeggen wij op 13 oktober voluit: het is tijd om Brussel te durven veranderen . Durft u ook? Stem dan op 13 oktober op Les Engagés - cd&v!

bottom of page